Šodienas redaktors:
Krista Garanča
Iesūti ziņu!

Kā mēs izvēlamies mūziku straumēšanas vietnēs?

Ilustratīvs attēls
Ilustratīvs attēls Foto: Shutterstock

Mūzikas straumēšanas vietne Spotify ziņo, ka platformā atrodami vairāk nekā 8 miljoni klausītāju veidotu pleilistu jeb tematisko mūzikas sarakstu. Tie palīdz labāk orientēties plašajā mūzikas piedāvājumā, kā arī veidot sev atbilstošo skaņu celiņu. Taču visai bieži plašās iespējas klausītājos rada izvēles paradoksu un citus psiholoģiskus aspektus, kas ietekmē mūzikas izvēli.

2004. gadā izvēles paradoksu grāmatā aprakstījis amerikāņu psihologs Berijs Švarcs (Barry Schwartz, The Paradox of Choice), kura pētniecības darbos satiekas psiholoģija un ekonomika. Izvēles paradokss ilustrē konceptu, kā izvēles brīvība un plašais piedāvājums patērētāju patiesībā padara nelaimīgu, jo patērētājs vēlas izdarīt pareizo, nevis sev atbilstošāko izvēli. Mūzikas straumēšanas platformas, kur dienā tiek izdotas miljoniem jaunu dziesmu, klausītāju var sastindzināt. To apzinās arī pašas platformas un piedāvā klausītājiem dziesmu sarakstus, kā, piemēram, “Discovery Weekly”, kur apkopo jaunizdotās dziesmas - gan tās, kas ir populāras plašai auditorijai, gan konkrētā klausītāja gaumes algoritmam atbilstošās.

Sekošana līdzi mūzikas aktualitātēm ir veids, kā cilvēks ir sociāli aktīvs, iegūst tēmas, par ko aprunāties ar citiem, un izbēg no cita mūsdienās aktuāla fenomena FOMO (Fear of Missing Out) jeb bailēm palaist garām kādu viņa sociālajai grupai raksturīgu aktualitāti. Šo fenomenu 1996. gadā pirmais iztirzājis mārketinga pētnieks doktors Dans Hermans (Dr. Dan Herman).

Straumēšanas vietnes nodrošina arī to, ka varam redzēt, ko konkrētā brīdī klausās mūsu draugs, un iedvesmoties, kā arī neizkrist no mūzikas jaunumu aprites. Tāpat ir iespējams veidot vienu kopīgu mūzikas sarakstu, kas var noderēt gan draugu ballītei, gan darba kolektīva ikdienas uzlabošanai.

Cilvēku vada paradumi un emocijas, tāpēc mūzikas straumēšanas pleilistes tiek organizētas, lai tās būtu parocīgi klausīties gan noteiktos garastāvokļos, gan brīvā laika nodarbēs un svētkos. Skatot Latvijas Izpildītāju un producentu apvienības (LaIPA) sadarbībā ar portālu TVNET apkopoto iknedēļas Latvijas mūzikas topu, var novērot, ka noteiktās situācijās topā ierotē jau gadu desmitiem senas dziesmas. Tā, piemēram, grupas “Jauns Mēness” dziesma “Kad mēness jūrā krīt” ik gadu kļūst aktuāla, kad skatāmies Pasaules čempionātu hokejā, savukārt Ziemassvētku laikā arvien no jauna tiek atklāta 1990. gadā izdotā dziesma “Ticot, mīlot un gaidot”, ko izpilda Zigfrīds Muktupāvels.

Noderīgi zināt

Ja klausītājs vēlas sev paredzēto mūzikas straumēšanas vietnes piedāvājumu, piemēram, lokalizēt, svarīgi ir saviem iecienītajiem mūziķiem piesekot arī vietnēs Spotify, Apple Music un citviet. Tas dod algoritmam signālu par interesēm, savukārt pašmāju mūziķim palielina iespēju nonākt gan jauno mūzikas relīžu mapītē, gan kopumā iegūt labāku pozīciju un nepazust lielajā pārprodukcijā.

Lai būtu lietas kursā par aktualitātēm latviešu mūzikā, var piesekot izlasei New Music Friday Latvia 2024:

Savukārt jaunākos ierakstus Latvijas hiphopā varēs klausīties izlasē LVHH Latvijas hiphops:

Latviešu pagrīde (Latvian underground): 

Latviešu folkmūzika (Latvian folk music):

Savas atsevišķas mūzikas izlases straumēšanas vietnēs izveidojušas gan Latvijas radiostacijas, gan aktīvākie mūziķi.

Dienas beigās mūzikas klausīšanās ir gan individuāla, gan kolektīva nodarbe, un šie atšķirīgie uzstādījumi mūzikas iespējas tikai papildina.

No fanu grupas kopējā mūzikas saraksta var atrast pavērsienus individuāliem mūzikas atradumiem, un otrādi - mūzikas straumēšanas vietnes ir parocīgas platformas, no kurām visam sākties.

Mūzikas fani var kļūt redzami un pārtapt par sava draugu loka mūzikas kuratoriem, izmantojot dažādas straumēšanas vietņu iespējas - viena no populārākajām ir Spotify ikgadējais “Spotify Wrapped”, kurā katram klausītājam interaktīvā veidā iespējams iepazīties ar savu gada klausījumu statistiku un ar to lepoties publiski. Līdzīgus apkopojumus piedāvā arī Apple Music un Youtube. Caur šīm dažādām interakcijām, ko piedāvā mūzikas straumēšanas vietnes internetā, var atklāt mūziku jaunos veidos, atspēkojot stereotipisko pieņēmumu, ka mūsdienās viss skan vienādi, vai arī apstiprinot - kāds nu kuram ir mērķis.

Nepalaid garām!

Uz augšu