Otrdien, 2025. gada 13. maijā, kultūras telpā “Hanzas perons” ar vienīgo uzstāšanos Baltijas valstīs Latvijā atgriezīsies izcili virtuozais stīgu kameransamblis ‘Kronos Quartet’ no Amerikas Savienotajām Valstīm.
Maijā “Hanzas peronā” ar vienīgo koncertu Baltijas valstīs viesosies “Kronos Quartet”
Aizvadītajā gadā apritēja pusgadsimts, kopš vijolnieks Deivids Haringtons Vjetnamas kara un Džordža Kramba skaņdarba “Melnie eņģeļi” iespaidā dibināja ansambli. Ar lociņu spēlējamas ūdens glāzes, balsī izrunātu vārdu pasāžas un elektronikas ielaidumi tā laika kamermūzikas kompozīcijā bija inovācijas, kas jo īpaši aizrāva Heringtonu.
Deivida Heringtona stāstījums par Džordža Kramba skaņdarba "Melnie eņģeļi" nozīmi viņa mākslinieciskajā redzējumā
Laika gaitā mainoties kvarteta dalībniekiem, “Kronos Quartet” ir brīžiem gluži vai spītīgi turpinājis īstenot māksliniecisko vīziju, kurā sastopas bezbailīga jaunatklāšanas tieksme un nepārtraukti, arvien no jauna pārrakstīti stīgu kvarteta pieredzēšanas noteikumi.
Nebūs pārspīlēti apgalvot, ka “Kronos” joprojām ir ievērojamākais stīgu kvartets pasaulē un viens no ietekmīgākajiem mūzikas kolektīviem vispār.
Šobrīd tajā muzicējošie Heringtona kolēģi un domubiedri Gabriela Diaza (otrā vijole), Ajane Kozasa (alts) un Pols Vjnako (čells) ar ik koncertu, ierakstu, pasūtinājumu un sadarbību ar citiem māksliniekiem turpina nest stīgu kvarteta reformatoru lāpu un ar savu radošo darbību spilgtāk par citiem iemieso muzicēšanu kā dzīvās mākslas formu un “laikmetīgumu” vārda visplašākajā un precīzākajā izpratnē.
“Kronos Quartet” savu mūziku rada pasaulei un atbild uz tai šobrīd svarīgiem jautājumiem, mijiedarbojoties ar to nepastarpināti, tādējādi jau sen būdami “salauzuši robežas tam, ar ko nodarbojas stīgu kvarteti”, kā to trāpīgi atzīmē medijs “The New York Times”.
Tūkstošiem uzstāšanos visā pasaulē, desmitiem izdotu ierakstu, neskaitāmas sadarbības ar dažādāko žanru elites mūziķiem, komponistiem un citiem izpildītājiem un ap tūkstoti pasūtījuma darbu un aranžiju – spilgtākie, bet tikai daži ieraksti kvarteta radošajā biogrāfijā.
Protams, arī vairāk nekā 40 apbalvojumu, tostarp Polar Music, Avery Fisher Prize un Edison Klassiek Oeuvre balvas – vieni no augstākajiem apbalvojumiem mūzikā, kā arī trīs Grammy zeltītie gramofoni par labāko kamermūzikas izpildījumu 2004. gadā, par labāko neliela izmēra ansambļa sniegumu (togad uzvarot paši sevi, Albāna Berga mūzikas ieskaņojumam pārspējot Pētera Vaska Ceturtā stīgu kvarteta ierakstu), kopā ar Loriju Andersoni ieskaņojot viņas 2018. gada albumu Landfall, kā arī par labāko skaņu režiju, izdodot kvarteta tuvākā drauga un laikabiedra Terija Railija opusu Sun Rings pirms četriem gadiem.
Savu mūža uzdevumu raksturo kvarteta vadītājs Deivids Haringtons: “Mana nodošanās ir censties radīt mūziku, kas spētu kā ar rokām mūs visus apskaut.” Nelielā sarunā ar muzikologu un Latvijas Radio 3 “Klasika” programmu vadītāju Dāvi Eņģeli pirms sešiem gadiem viņš bildis:
“Es labprāt atrastu mūziku, kas spēj pasargāt bērnus, cilvēkus, kas šeit dzīvos nākotnē. Mūziku, kas ir ložudroša. Man tas patiktu. Mēs vēl neesam atraduši tādu mūziku. Tādu, kas, piemēram, spētu sevī ieskaut manus mazbērnus un pasargāt viņus no briesmām.
Bet es neesmu atmetis šos meklējumus, jo ticu, ka šajā Visumā ir tāda mūzika. Ja mēs koncentrējamies un nepārstājam to meklēt.
Esmu nodevies tādas mūzikas meklējumiem, kas būtu tik spēcīga, ka liktu vardarbīgiem cilvēkiem pārtraukt vardarbību.”
Šodien šāda mūzika, šādi mākslinieki pasaulei nepieciešami un nozīmē tai visvairāk.
Biļetes uz "Kronos Quartet" koncertu “Hanzas peronā” 2025. gada 13. maijā no otrdienas, 12. novembra, meklējamas “Biļešu Paradīzes” tirdzniecības tīklā.