Šodienas redaktors:
Krista Garanča
Iesūti ziņu!

Filmu nomas uzņēmums, kurš radīja apvērsumu skatīšanās paradumos

"Netflix" logotips
"Netflix" logotips Foto: dpa/picture-alliance/Scanpix

Miljoniem cilvēku visā pasaulē pirmā izvēle, lai skatītos filmas un seriālus, ir “Netflix”. Šis 1997.gadā dibinātais uzņēmums ir nogājis garu un iespaidīgu ceļu, lai kļūtu par vadošo filmu un seriālu straumēšanas servisu pasaulē.

“Netflix” ir pieejams 190 pasaules valstīs.

Pagājušā gada beigās “Netflix” abonentu skaits pārsniedza 300 miljonus.

Pagājušā gada pēdējā ceturksnī uzņēmums piedzīvoja rekordstrauju abonentu skaita pieaugumu par 18,91 miljoniem. Salīdzinot ar iepriekšējā gada attiecīgo ceturksni, “Netflix” abonentu skaits palielinājās par 15,9%.

Kas un kur dibināja “Netflix”?

Uzņēmumu “Netflix” 1997.gada augustā Kalifornijā dibināja divi tehnoloģiju nozarē strādājoši uzņēmēji Marks Rendolfs un Rīds Heistings. Ideja par “Netflix” Rendolfam un Heistingsam radās laikā, kad viņi regulāri brauca kopā no savām mājām uz abu toreizējo darbavietu.

“Netflix” tika dibināts kā DVD nomas uzņēmums, kas filmas klientiem sūtīja pa pastu. Sākotnēji uzņēmums izmantoja modeli, kas paredzēja iekasēt maksu par katru klienta nomāto filmu.

Lietotāji tīmekļa vietnē varēja pārlūkot un izvēlēties filmas. Pasūtīto filmu DVD diskā “Netflix” klientam nosūtīja pa pastu uz mājām. Pēc tam, kad klients filmu bija noskatījies, viņš to nosūtīja uzņēmumam atpakaļ.

Vienas filmas noma maksāja četrus dolārus, plus vēl divi dolāri par pasta sūtījumu.

Lietotāji varēja paturēt filmu tik ilgi, cik vien vēlējās, tomēr jaunu filmu varēja iznomāt tikai pēc tam, kad tika atgriezta jau iznomātā.

Pēc ievērojamas biznesa izaugsmes “Netflix” pārgāja uz modeli, kas paredz no klientiem iekasēt konstantu abonēšanas maksu.

Kāpēc “Netflix” sauc par “Netflix”?

Vārds “Netflix” ir kombinācija no angļu valodas vārda “net” (“tīkls”), šajā gadījumā izmantots kā vārda “internet” (“internets”) saīsinājums, un vārda “flix”, kas ir variācija par vārdu “flick” – arī šādi angļu valodā sauc filmu.

Video noma

Pirmais “Netflix” klientam piegādātais DVD bija 1998.gada martā klientam nosūtītā Tima Bērtona šausmu komēdija “Beetlejuice”.

Uzņēmuma klienti varēja izvēlēties no tūkstošiem filmu un seriālu. 1999.gadā “Netflix” ieviesa abonēšanas maksu. 2000.gadā “Netflix” ieviesa personalizētu filmu rekomendāciju sistēmu, kas izmantoja algoritmu, lai paredzētu klienta gaumi, ņemot vēra viņa iepriekš nomātās filmas.

Pirmais uzņēmuma attīstības posms ilga no 1997. līdz 2006.gadam.

Raksta foto
Foto: AFP/SCANPIX

Straumēšana

Otrais uzņēmuma attīstības posms ilga no 2007. līdz 2012.gadam.

2007.gadā “Netflix” ieviesa straumēšanas pakalpojumu, kas abonentiem ļāva piekļūt saturam tieši internetā. Straumēšana ātri ieguva plašu popularitāti. “Netflix” sāka sadarbību ar videospēļu konsoļu, “Blu-ray” video atskaņotāju un citas elektronikas ražotājiem, lai nodrošinātu video straumēšanu šajās ierīcēs.

2010.gadā “Netflix” ieviesa abonēšanas plānu, kas paredzēja tikai straumēšanu. Tajā pašā gadā uzņēmums ieviesa lietotni “iPhone”, bet gadu vēlāk lietotne bija pieejama arī “Android” ierīcēs.

2012.gadā uzņēmums sāka globālo paplašināšanos, izvēršot darbību Kanādā, Latīņamerikā, Karību jūras reģionā un Eiropā.

Oriģinālsaturs

Nākamais uzņēmuma attīstības posms ilga no 2013. līdz 2023.gadam.

Tā kā straumēšana bija kļuvusi par uzņēmuma galveno ieņēmumu avotu, 2013.gadā “Netflix” pievērsās oriģinālsatura radīšanai. 2023.gadā “Netflix” oriģinālsatura vienību skaits pārsniedza 3600.

Tiešraides

Pašreizējais “Netflix” attīstības posms sākās 2023.gadā, kad uzņēmums sāka piedāvāt arī tiešraides. Pirmā tiešraide bija komiķa Krisa Roka stāvizrāde. 2024.gada sākumā “Netflix” paziņoja par desmit gadu līgumu ar reslinga organizāciju “World Wrestling Entertainment (WWE), kas paredz WWE iknedēļas programmu translēšanu tiešraidē sākot ar 2025.gadu.

Raksta foto
Foto: AFP/SCANPIX

Kopš 15.janvāra pasaulē vadošā straumēšanas servisa “Netflix” saturs pieejams arī LMT telekomunikāciju pamatpakalpojumu komplektos. Tas ir unikāls piedāvājums Latvijas un Baltijas tirgū, kas apvieno sarunas, internetu, televīziju un izklaides saturu – filmas, seriālus, kā arī “Netflix” oriģinālsaturu.

Raksts tapis sadarbībā ar “LMT Viedtelevīziju”.

Nepalaid garām!

Uz augšu