Lai pienācīgi sagatavotos 22. augusta islandiešu kolektīva koncertam Rīgā, nepieciešams iepazīties ar šo - "Med Sud I Eyrum Vid Spilum Endalaust".
Sigur Ros "Med Sud I Eyrum Vid Spilum Endalaust" (43)
Sigur Ros "Med Sud I Eyrum Vid Spilum Endalaust"
(Beggars Xl Recording)
10/12
Atgādinājums: kopš pēdējā Sigur Ros studijas veikuma pagājuši trīs gadi, pa vidu izdots dubultalbums "Hvarf-Heim" un koncertfilma "Heima". Jaunā islandiešu plate seko albumiem , kas sākotnēji ieplānots kā pavadījums amerikāņu horeogrāfa Mersa Kaninghema (Merce Cunningham) deju grupas "Dance Company" iestudējumam un, protams, grupas salīdzinoši mazpazīstamajam debijas diskam "Von" un ģeniālajam "Agaetis Byrjun".
Jaunajā albumā iekļauta arī viena dziesma ("All Alright") angļu valodā. Introvertais (grupa nelabprāt sniedz intervijas) dziedātājs Joūns Toūrs "Jounsi" Birgisons līdz šim dziedājis tikai savā dzimtajā islandiešu valodā vai pašas grupas izgudrotajā valodā. Jaunais albums britu producenta Marka Ellisa (aka Flood) uzraudzībā tika ierakstīts vairākās atsevišķās sesijās Islandē, Londonā, Ņujorkā un Kubā.
Šoreiz puiši nav aizrāvušies ar pārlieku garām padsmit minūšu ilgām postroka kompozīcijām, kā tas bija mazliet pompozajā un prognozējamajā "Takk", šeit albumā atrodami tikai divi deviņu minūšu gari eposi - "Festival" un "Ára bátur". Pārējie skaņdarbi maksimāli noīsināti, vai nu izdabājot radio formātam vai vienkārši tāpat...
Arī stīgu aranžējumi nav tik uzbāzīgi kā "Takk", kaut albuma ierakstā piedalījies gan zēnu koris (London Oratory Boy''s Choir - tas pats, kas Harija Potera filmā) gan simfoniskais orķestris (The London Sinfonietta).
Jaunais ieraksts rada iespaidu, ka paši Sigur Ros ir nedaudz noguruši no sava grandiozā, atmosfēriskā skanējuma, kā gan lai citādi izskaidro albumu ievadošo pirmo singlu "Gobbldigook" (skat. video tapšanas rullīti), kurš skanējuma ziņā vairāk tuvinās Animal Collective skaņu estētikai un izklausās tiešām pārsteidzoši svaigi. Protams, neaizmirsīsim, ka afrikāņu ritmi šobrīd ir modē un Sigur Ros puiši, ierakstot "Gobbldigook", noteikti to ir ņēmuši vērā. Sekojošais "Inní mér syngur vitleysingur" varētu būt grupas vislielākais grāvējs (popmūzikas kategorijās spriežot), tas turpina "Gobbldigook" aizsākto vieglo, gaisīgo noskaņu. Kaut ko šādu es jau sen biju gaidījis no Sigur Ros!!!
Sekojošais "Góðan daginn" ceļ albumu vēl augstāk, tas ieturēts labākajās "Agaetis Byrjun" tradīcijās un tā pamatā vārdos neaprakstāmi skaista melodija. Arī kodolīgais "Við spilum endalaust" ir brīnišķīgs, pacilājošs, jā vēlaties, popsīgs skaņdarbs, kas agri vai vēlu, visticamāk, tiks izdots kā singls.
Līdz ar 9 minūšu garo "Festival" grupa atgriežas pie sev agrāk raksturīgā formāta, sakausējot baznīcas ērģeles, stīgas un Jonsi teju vai viduslaiku un renesanses vokālajai mūzikai raksturīgo falseta dziedājumu (prātā nāk asociācijas ar The Hilliard Ensemble). Pēc grandiozās "Festivāla" izskaņas seko neliela eksperimentāla atkāpe ar "Með suð í eyrum" un vēl viens 9 minūšu garš lirisks skaņdarbs. "Illgresi", kas līdzīgi "Góðan daginn" balstās uz akustiskās ģitāras arpedžijām, ļauj uz brīdi uzelpot no "speisīgajiem" stīgu un delay efektu skaņu vāliem. Plates noslēdzošie skaņdarbi teju vai ieaijā klausītāju, liegi izskanot bez īpašām pompozām kulminācijas vietām, iezīmējot albuma konceptuālo, dramaturģisko ieceri.
Manuprāt, "Med Sud I Eyrum Vid Spilum Endalaust" noteikti ir veiksmīgāks ieraksts par "Takk" un droši stāv blakus grupas labākajiem ierakstiem "()" un "Agaetis Byrjun". Tiekamies koncertā!
Izdošanas datums - 24.06.2008.