Kā tika "apčakarēti" bagātie amerikāņu mileniāļi (2)

TVNET
CopyDraugiem X Whatsapp
"Fyre Fraud" (Festivāla "Fyre" krāpšana)
"Fyre Fraud" (Festivāla "Fyre" krāpšana) Foto: HBO

2017. gada pavasarī, pateicoties aktīvai slavenību jeb influenceru reklāmai sociālajos tīklos, par kārotāko galamērķi amerikāņu jauniešiem kļuva kāds pavisam jauns, tikko izziņots mūzikas festivāls "Fyre". "Jaunā Koačela", "Mileniāļu Vudstoka" - šādi tika pozicionēts šis notikums uz kādas eksotiskas salas. Tā diemžēl izrādījās utopija.

Video straumēšanas pakalpojumā "Hulu", ko izplata ASV izklaides milzis HBO, klajā nākusi dokumentālā filma "Fyre Fraud" (Festivāla "Fyre" krāpšana), kurā ekskluzīvu interviju sniedz "Fyre" festivāla rīkotājs Billijs Makfārlends - talantīgs avantūrists, patoloģisks melis un krāpnieks. Filma skatāma "LMT Viedtelevīzijā".

Iesācies ar grandioziem solījumiem, vērienīgais "Instagram" influenceru un hipsteru "burziņš" rezultātā kulminēja ar simtiem kādā eksotiskā salā izmestu vientiešu mileniāļu, kuriem nācās citam ar citu cīnīties par izmirkušu matraci. Nekas no solītā (skat. festivāla krāšņo reklāmu) netika īstenots. 

Režisori Dženers Fērsts (Jenner Furst) un Džulia Neisone (Julia Nason) filmas sākumā pievēršas mileniāļu paaudzes īpatnībām - laika posmā no 1980. līdz 1995. gadam ASV dzimuši 80 miljoni cilvēku, no kuriem liela daļa vēl aizvien dzīvo kopā ar vecākiem, jo nevar atļauties iegādāties paši savu nekustamo īpašumu. Mileniāļus raksturo vēlme veidot paralēlu realitāti sociālajos tīklos, un tāpēc tieši šī paaudze kļuva par tik vieglu ēsmu šādai krāpniecībai.

Veselība, labklājība, pozitīvisms - trīs vaļi, uz kuriem turas influenceru saturs.

Video: "Fyre" festivāla reklāma.

Billijs Makfārlends - "nākamais Zakerbergs"

Krāpnieciskās shēmas pašā augšgalā atradās kāds enerģisks jauneklis, kurš jau skolas laikā demonstrēja savu attapību, iemainot sev nepieciešamo pret krītiņiem.   

21 gada vecumā viņš izveidoja "melno karti mileniāļiem" - "Magnises", par savu ideju pārliecinot kādu naftas magnātu, kurš viņa idejā investēja pusmiljonu dolāru. Vēlāk viņš nodarbojās ar ekskluzīvu pasākumu biļešu tirgošanu, līdz 2016. gadā kopā ar amerikāņu reperi Ja Rule dibināja festivālu "Fyre", kas būtu luksusa pasākums - "gadu desmita nozīmīgākais kultūras piedzīvojums" uz kādas salas Bahamās. Ideja bija grandioza, taču plānošana un izpilde tika atlikta uz pēdējo brīdi - festivāls ar tik sarežģītu loģistiku jāplāno vismaz pusotru gadu, taču "Fyre" komandai bija vien daži mēneši. 

Makfārlends darbojās kā piramīdas shēmas vadītājs - radušies izdevumi tika segti no jaunajiem piesaistītajiem investoriem, bet, kad tādus laikā vairs neizdevās piepulcēt, visa sistēma sabruka kā kāršu namiņš. "Viņa darbības liecina, ka viņš ir ārkārtīgi mantkārīgs, ar sevi pārņemts vīrietis, kuru interesē tikai viņš pats. Kad viņam vajadzēja naudu, viņš meloja investoriem, lai to dabūtu. Kad viņam vajadzēja naudu, viņš to paņēma no uzņēmuma kontiem. Kad viena shēma sāka brukt, viņš izveidoja jaunu," vēlāk secināja tiesa. 

Apkrāpis neskaitāmus investorus, iztērējis 27 miljonus dolāru, pēc "Fyre" afēras Makfārlends 2018. gadā notiesāts uz sešiem gadiem ieslodzījumā. 

Viedokļi dalās par to, kādi patiesībā bija Makfārlenda nodomi. Vai 27 gadus vecais uzņēmējs patiešām gribēja sarīkot grandiozo festivālu, bet pieredzes trūkuma dēļ pārrēķinājās un pieļāva veselu virkni kļūdu? Vai arī festivāls jau no paša sākuma bija tik vien kā krāpšana? Iespējams, abās versijās ir sava daļa patiesības.

Billijs Makfārlends
Billijs Makfārlends Foto: Ekrānuzņēmums

Sociālie tīkli un uzcēla un sagrāva festivālu

Interesanti, ka tieši sociālie tīkli kā rīks kalpoja festivāla rīkotājiem, lai uzburtu utopiju par festivālu uz "paradīzes salas". Festivāla reklāmas videomateriālos redzama dzidra ūdens apņemta sala, privātās lidmašīnas, skaistas villas un pats "Instagram" modeļu sabiedrības krējums - Bella Hadida, Emīlija Rataikovski, Heilija Boldvina u.c. Ja vari atļauties biļeti, laist garām šādu pasākumu vienkārši nedrīkst!

Rīkotāji sasolīja, ka elitāros apmeklētājus privātā pludmalē Lielajā Eksumas salā gaidīs pirmklasīgs serviss, sākot jau ar ierašanos, jo no Maiami uz Bahamām viņus vedīs privātā, īpaši iekārtotā "Boeing 737" lidmašīnā. Uz salas gaidīs smalka restorāna kvalitātes ēdiens, turklāt biļetes cenā iekļauta palikšana vai nu privātās villās, vai arī plašos, skaisti iekārtotos un dabai draudzīgos "kupolos".

Kā muzikālie viesi solīti poppanka spīdekļi "Blink-182", "Major Lazer" un Kanjes Vesta ierakstu kompānijas mākslinieki. 

Biļešu cenas atspoguļoja festivāla astronomisko vērienu. Viena festivāla biļete maksāja no 1000 līdz 12 000 ASV dolāriem, bet visdārgākā "VIP komplekta" cena sasniedza 250 000 dolāru. Tiesa gan, pirmie pircēji biļetes bez ekstrām varēja savā īpašumā iegūt par pieticīgāku summu - apmēram 500 dolāriem.

"Uz neiespējamā robežas," vēstīja festivāla sauklis. Tas izrādījās ļoti tuvu patiesībai.

"Fyre Fraud" (Festivāla "Fyre" krāpšana)
"Fyre Fraud" (Festivāla "Fyre" krāpšana) Foto: Ekrānuzņēmums

Aizdomas par to, ka apmeklētāji diez vai saņems solīto, sākās jau lidostā, par ko liecināja arī pirmie ieraksti soctīklos, ka festivāls varētu būt krāpniecība.

Solītās privātās lidmašīnas vietā apmeklētājus sasēdināja pasažieru lidmašīnā ar vairākās rindās cieši kopā sarindotiem krēsliem. Pēc nolaišanās viņus iesēdināja dzeltenā skolas autobusā un veda, līdz skatam pavērās nelielu, pavisam vienkāršu telšu rindas. Iepriekšējā naktī bija plosījies negaiss, tāpēc telšu grīda bija slapja un matrači - izmirkuši. 

"Viena lieta nogāja greizi, un tad vēl citas," žurnālam "People" atklāj apmeklētājs Brets Linkleters. "Bija paredzēts, ka ielidos vairāk nekā 6000 cilvēku, bet līdz turienei tika varbūt 1500, jo tas viss kļuva pārāk aizdomīgi."

"Drīz vien kļuva tikai sliktāk, sliktāk un sliktāk," intervijā raidorganizācijai ABC stāsta festivāla apmeklētājs Sets Krosno.

Par visslavenāko attēlu kļuva solīto restorāna kvalitātes pusdienu vietā saņemtā siermaizīte. 

Turpmākajās stundās apmeklētāji stāvēja nebeidzamās rindās, nezinot, ko darīt. Pirmā apmeklētāju porcija drūzmējās pie vienas no mājām uz salas - viņiem bija pieejams alkohols, lai uzturētu labu garastāvokli. Tad Billijs Makfārlends paziņoja, lai tie ieņem vietu jebkurā teltī. Sākās haoss, kam mediji veltījuši tādus apzīmējumus kā "mileniāļu bada spēles". Kāds apmeklētājs pat dusmās esot sadedzinājis telti, stāsta viens no aculieciniekiem.

"Tikko norietēja saule, tas pārvērtās par "Mušu valdnieku"," sacīja Krosno advokāte, atsaucoties uz Viljama Goldinga distopisko romānu, kurā aprakstīta cīņa par izdzīvošanu uz vientuļas salas.

Kad vīlušies apmeklētāji atgriezās lidostā, lai no Bahamām izlidotu uz Maiami, nepatīkamie pārsteigumi vēl nebija beigušies. Desmitiem cilvēku izlidošanu gaidīja deviņas stundas, bet daļa apmeklētāju drošības apsvērumu dēļ lidostā tika ieslēgti.

Galu galā grandiozā ballīte izvērtās par gadsimta izgāšanos. Ar viedtālruņiem bruņojušies apmeklētāji aizrautīgi translēja internetā katru neizpildīto solījumu, ko ar tikpat lielu entuziasmu kāri tvēra sociālo tīklu lietotāji visās pasaules malās. ""Fyre" festivāls tika uzbūvēts instagramā, un instagramā tas arī nomira," pēc pasākuma rezumēja "Vanity Fair".

Filmas reklāmas rullītis.

Raksts tapis sadarbībā ar "LMT Viedtelevīziju".

Komentāri (2)CopyDraugiem X Whatsapp

Nepalaid garām!

Uz augšu