Islande pēdējos 20-30 gados sevi pasaulei ir parādījusi kā valsti, kurā viens pēc otra dzimst unikālas, savdabīgas grupas, gūstot popularitāti ārpus Islandes. Sākumā tā bija Bjorka un viņas “The Sugarcubes” jau no 1986. gada. Tad – Múm, GusGus, Of Monsters and Men, vēl jau arī talantīgais kino mūzikas komponists, nu jau aizsaulē aizgājušais Johans Johansons. Kas, tavuprāt, ir islandiešu mūzikas eksporta veiksmes stāsts?
Jā, Islandes mūziķi arī paši par to bieži domā.
Varbūt atslēga ir tajā atšķirīgumā, autentiskumā. Nedomājot par to, kā tas izklausīsies, ko kāds padomās. Tieši attieksmes ziņā. Bjorka pilnīgi noteikti ir flagmanis, viss sākās ar viņu.
Kurš varēja iedomāties, ka 1990. gadu sākumā viņai būs iespēja iesildīt U2 Londonas Vemblija stadionā? Tad jau sekoja viņas debijas albums, un acumirklī Bjorka kļuva par superzvaigzni. Tas atvēra durvis daudziem citiem mūziķiem.
Vai neesat saskārušies ar muļķīgiem, kaut saprotamiem stereotipiem par islandiešu tautu, kas dzīvo alās un sarunājas ar elfiem?
Jā, jā, kaut kas mums ir ar tiem elfiem (smejas).
Šķiet, nesen bija veikta aptauja, kur islandiešiem jautāja, vai viņi tic elfiem, un 80 procenti iedzīvotāju atbildējuši apstiprinoši. Kaut kādā ziņā es arī ticu kaut kam pārdabiskam.
Bērnībā blakus manai skolai bija kalns, vairāk jau mazs paugurs, kuram tur it kā nevajadzēja būt. To vajadzēja norakt, bet, mēģinot to paveikt, visa smagā tehnika regulāri salūza. Tad to lika mierā. Folklorai ir liela nozīme mūsu dzīvē.