Šodienas redaktors:
Krista Garanča

Spēlmaņu nakts balvu “Par mūža ieguldījumu skatuves mākslā” saņems Ilze Vazdika un Lidija Pupure

No kreisās: Ilze Vazdika Egrevila kundzes lomā Žorža Freido lugā "Dāmu šuvējs" (1996, insc. Andris Blekte) un Lidija Pupure Braiena Frīla lugā "Filadelfija, te es nāku!" (2006, rež. Kārlis Auškāps).
No kreisās: Ilze Vazdika Egrevila kundzes lomā Žorža Freido lugā "Dāmu šuvējs" (1996, insc. Andris Blekte) un Lidija Pupure Braiena Frīla lugā "Filadelfija, te es nāku!" (2006, rež. Kārlis Auškāps). Foto: LTDS/Jānis Deinats/Dailes teātris

Latvijas Teātra darbinieku savienība (LTDS) ar Kultūras ministrijas, Borisa un Ināras Teterevu fonda un Valmieras novada pašvaldības atbalstu sestdien, 23. novembrī, Valmieras teātrī organizē jau 31. Gada balvas teātrī “Spēlmaņu nakts” (2023./2024. gada sezonas) apbalvošanas ceremoniju.

Balvas “Par mūža ieguldījumu skatuves mākslā” saņems Dailes teātra aktrises Lidija Pupure un Ilze Vazdika. Izvirzītos pretendentus balvai “Par mūža ieguldījumu skatuves mākslā” izvērtē un apstiprina LTDS valde.

Lidija Pupure

Ienākusi Dailes teātrī uzreiz pēc 3. aktieru studijas beigšanas 1962. gadā, Lidija Pupure arī pēc 62 tur nostrādātiem gadiem ir aktrise, kurai piemīt “dāmas stāja, meitenes enerģija, bērna rotaļība, dzīves gudrība un pieredzē kaldināta amata prasme,” kā raksta teātra kritiķe Līvija Pildere (Dūmiņa).

Meitene ar bizēm Alekseja Arbuzova lugas "Mūs kaut kur gaida" iestudējumā. Režisore Felecita Ertnere, inscenētājs Eduards Smiļģis. 1963. gads. 
Meitene ar bizēm Alekseja Arbuzova lugas "Mūs kaut kur gaida" iestudējumā. Režisore Felecita Ertnere, inscenētājs Eduards Smiļģis. 1963. gads. Foto: LTDS/Publicitātes foto

Dailes teātra 3. studijā tika uzņemti vairāk nekā 60 studenti, bet absolvēja 41, tāpēc bija jāiztur sīva konkurence, lai piesaistītu studijas vadītāja Eduarda Smiļģa uzmanību. Smalka, gaišmataina un latviska, Lidija Pupure diez vai bija starp Smiļģa favorītēm, un savas pirmās lomas sagatavoja režisores Felicitas Ertneres vadībā.

Tāpēc Dailes teātrī nepieciešamo stingro formu viņa vienmēr pratusi savienot ar psiholoģiski nevainojami nostrādātu tēla iekšējo dzīvi, kur katra lomas detaļa izpētīta un pamatota, tomēr nav smaga un nomācoši reālistiska.

Vieglums, iekšējs un ārējs atsperīgums raksturīgs visiem Lidijas Pupures tēliem.

Sākusi ar latviešu klasiskās dramaturģijas “gaišajiem tēliem” – Raiņa Baibu no “Pūt, vējiņi!” (1962) un Vizbulīti “Indulī un Ārijā” (1971), Blaumaņa Kristīni “Ugunī” (1966) – aktrise pamazām savos tēlos, kas joprojām bija gaiši un rāmi, iezīmēja arī gribu un stingru mugurkaulu.

Kalpones lomā Kārļa Auškāpa iestudējumā “Tumšā mitekļa valdnieks”. Rabindranata Tagores dramaturģija. Valdniece – Lilita Ozoliņa. 1986. gads. 
Kalpones lomā Kārļa Auškāpa iestudējumā “Tumšā mitekļa valdnieks”. Rabindranata Tagores dramaturģija. Valdniece – Lilita Ozoliņa. 1986. gads. Foto: LTDS/Publicitātes foto

Par izcilu veiksmi kļuva Kalpone Kārļa Auškāpa iestudējumā “Tumšā mitekļa valdnieks” (1986) – pilnīga aktieriska brīvība stingri nospraustās režijas robežās. Lidija Pupure eleganti spēj savienot respektu pret režisora prasībām, nopietnu iedziļināšanos, lai tās padarītu par savām, un tad līksmu un pārliecinošu spēles prieku, pat ja loma ir dramatiska vai traģiska. Šo aktierisko prieku – savienot formu un saturu un brīvi eksistēt tēlā vissarežģītākajos nosacījumos – Lidija Pupure atklāja arī Ģirta Ēča iestudējumā “Vigīlija” (2011) Jaunajā Rīgas teātrī, ciešā partnerībā ar Ģirtu Krūmiņu, visas izrādes laikā nepasakot ne vārda.

Kopā ar Dārtu Daneviču Aleksandra Morfova iestudējumā “Finita la commedia”. Nikolaja Erdmana dramaturģija. 2012. gads. 
Kopā ar Dārtu Daneviču Aleksandra Morfova iestudējumā “Finita la commedia”. Nikolaja Erdmana dramaturģija. 2012. gads. Foto: Gunārs Janaitis

Lidija Pupure joprojām spēlē daudz, dažādu režisoru izrādēs un plašā dramatiskā amplitūdā: “gaisā parauto” Serafimu Iļjiņičnu Aleksandra Morfova vērienīgajā padomju absurdā “Finita la commedia” (2012), sausnējo Bahu Dmitrija Petrenko iestudējumā “iespējamās satikšanās” (2016), pie Viestura Kairiša – Smiļģa māti “Smiļģī” (2021) un Anniņu “Spīdolas naktī” (2023), Emīliju Džona Malkoviča uzvestajā “Leopoldštatē” (2023). Un tagad viņas parādīšanās uz skatuves jau ir kas vairāk par vienkārši labu aktierspēli. Tā ir etalons.

Emīlijas lomā Toma Stoparda "Leopoldštatē". Režisors Džons Malkovičs. 2023. gads. 
Emīlijas lomā Toma Stoparda "Leopoldštatē". Režisors Džons Malkovičs. 2023. gads. Foto: Marko Rass

Edīte Tišheizere, teātra kritiķe un zinātniece: “Lidija - karaliska aktrise! Laiks ir bezspēcīgs viņai kaitēt! Profesijas rutīna viņu nav apsēdusi! Sīksta, jaudīga, optimistiska, izpalīdzīga, gudra, lieliska partnere, pilna spēles prieka un azarta. Un vēl var turpināt epitetu rindu. Skaties un brīnies! Viņa var dzīvoties pa skatuvi jebkurā žanrā, viņa var dot jaunajiem profesionālu padomu, ar viņu ir vienmēr interesanti apspriest redzētās izrādes vai vienkārši sarunā dreifēt pa dzīves līkločiem. Donalda Lī Koburna lugas “Kāršu spēle”, plakāta bildē viņa redzama ar karaļkroni galvā. Ne visiem tas piestāv. Lidijai gan!”

Anniņa Matīsa Gricmaņa dramatiskajā darbā "Spīdolas nakts". Režisors Viesturs Kairišs. 2023. gads. 
Anniņa Matīsa Gricmaņa dramatiskajā darbā "Spīdolas nakts". Režisors Viesturs Kairišs. 2023. gads. Foto: Kristaps Kalns

Aktieris Ģirts Krūmiņš: “Mūs satuvināja izrāde “Vigīlija”. Lidija, vienlaikus trausla un stipra. Ar savu īpašo balsi. Inteliģenci. Lidijai piestāv vārds “jaunība”, jo viņa vienmēr ir jauna, zinātkāra. Bezgalīgs dziļums un maigums. Noslēpums, Mūžības klātesamība. Dzirkstošs humors, pārgalvība, gatavība riskēt!”

Ilze Vazdika

Dailes teātra garu izjutusi jau kopš bērnības, Ilze Vazdika paguva spēlēt uz vienas skatuves un pat vienās izrādes gan ar vecākiem – Vilmu Lasmani un Hermani Vazdiku, gan brāli Uldi.

Solveiga. Henriks Ibsens, "Pērs Gints". Režisors Eduards Smiļģis. 1964. gads. 
Solveiga. Henriks Ibsens, "Pērs Gints". Režisors Eduards Smiļģis. 1964. gads. Foto: LTDS/Publicitātes foto

Kopā ar brāli mācījusies Dailes teātra 3. studijā, Ilze Vazdika sāka ar latviešu klasiku, bet mazliet uz rakstura pusi no blondajām varonēm – ne kautrā Baibiņa, bet savu vērtību zinošā Zane diplomdarbā “Pūt, vējiņi!” (1962).

Pēc tam gan bijušas arī liriskās varones – Ibsena Solveiga “Pērā Gintā” (1964), Laimdota “Ugunī un naktī” (1965), Līgava Pētera Pētersona un Imanta Ziedoņa “Motociklā” (1967).

Mancija Ekaterinas Oproiju lugā "Es neesmu Eifeļa tornis". Režisors Arnolds Liniņš. 1973. gads. 
Mancija Ekaterinas Oproiju lugā "Es neesmu Eifeļa tornis". Režisors Arnolds Liniņš. 1973. gads. Foto: LTDS/Egons Kera

Tomēr īsti Ilzes Vazdikas talants atvērās lomās, kur nepieciešams asums un nebaidīšanās pasmieties par sevi – kā pārplaukusī Roze Arnolda Liniņa drastiskajā “Īsā pamācībā mīlēšanā” (1973) vai kolorītā Eisbeina kundze Kārļa Auškāpa iestudētajā “Džonā Neilandā” (1992), kur nu vēl mūžīgā grūtniece un dzemdētāja Edīte Potere, kas ar nevērīgu grāciju notrauca cigaretes pelnus no zīdaiņa deguna Ainas Matīsas spožajā uzvedumā “Sievietes, sievietes….” (1986).

Zenta izrādē "Zemes nodoklis". Māras Zālītes dramaturģija. Režisors Juris Strenga. 2003. gads. 
Zenta izrādē "Zemes nodoklis". Māras Zālītes dramaturģija. Režisors Juris Strenga. 2003. gads. Foto: Jānis Deinats/LTDS

Ilzei Vazdikai piemīt absolūtā humora dzirde un mēra sajūta, kas ļāvusi precīzi dozēt smieklīgo arī dramatiskās lomās – kā Zenta “Zemes nodoklī” (2003). Šo aktiermākslas izpausmi augsti vērtējis Mihails Gruzdovs, kura režijā tapusi negantā veča Mega “Līnenas skaistumkaralienē” (2007) un Petrovičas kundze “Siseņos” (2008). Spilgtums, humors un mēra sajūta izcili palīdzējuši Ilzes Vazdikas spēlētajai viesnīcas pavārei Mildiņai noturēt nemainīgu skatītāju mīlestību seriālu “Neprāta cena”, “UgunsGrēks”, “UgunsGrēks. Atgriešanās” (2006–2023) garajā ekrāna mūžā.

Kopā ar Juri Strengu izrādē "Pirmā grēka līcis". Kārļa Auškāpa dramatizējums pēc Ērika Hānberga stāstu motīviem. 2012. gads.
Kopā ar Juri Strengu izrādē "Pirmā grēka līcis". Kārļa Auškāpa dramatizējums pēc Ērika Hānberga stāstu motīviem. 2012. gads. Foto: Publicitātes foto/LTDS

Edīte Tišheizere: “Ilzīte no Aktieru ģimenes nākusi, jau no vidusskolas, piedaloties Roberta Ligera izrādēs Būvstrādnieku klubā, pēc tam Dailes 3. aktieru studijā, droši devās Dailes skatuves virzienā. Es apbrīnoju viņas izturību, humora izjūtu, loģisko domāšanu, kas pat reizēm nesakrita ar režisoru prasībām. Vārdu sakot, Ilze turpina spēcīgo Dailes teātra aktrišu tradīciju.”

Kalnene Annas Brigaderes "Raudupietē". Režisors Mihails Gruzdovs. 2003. gads. 
Kalnene Annas Brigaderes "Raudupietē". Režisors Mihails Gruzdovs. 2003. gads. Foto: Oļegs Zernovs/LTDS

Dailes teātra aktrise Olga Dreģe veltī vārdus abām balvas ieguvējām un savām kolēģēm: “Cienījamās Aktrises, kolēģes, garderobes biedrenes, partneres, laika biedres kopš Eduarda Smiļģa Dailes teātra 3. aktieru studijas laikiem!

Mīļās Ilze Vazdika un Lidija Pupure, sirsnīgi Jūs apsveicu ar Mūža balvu tradicionālajā Spēlmaņu naktī. Tas nozīmē, ka Jūsu darbs teātrī ir novērtēts, redzams, svarīgs un atzīts. Tas caur lomām pierādījis, ka mākslas īstenība ir augstāka par dzīves īstenību, kā, beidzot studiju, mums teica dižais Smiļģis. Viņš pieņēma mūs teātrī kā “skrūvītes” teātra darbnīcā, lai mēs stiprinātu un turpinātu Dailes teātra ansambli un vienotu aktieru un skatītāju paaudzi. To mēs iemācījāmies, spējām un varējām.

Paldies Jums par Mūža draudzību, uzticību, līdz “nāve mūs šķirs”, par sāpēm, grūtībām un radošām veiksmēm, priekiem, smiekliem un atmiņām, par dažādu laiku pārmaiņām, kuras mēs izturējām katra ar savu likteni un dzīves stāstu."

Florense Kena Ludviga lugā "Primadonnas". Režisors Dž. Dž. Džilindžers. 2011. gads. 
Florense Kena Ludviga lugā "Primadonnas". Režisors Dž. Dž. Džilindžers. 2011. gads. Foto: Gunārs Janaitis/LTDS

Gada balvu teātrī “Spēlmaņu nakts” organizē Latvijas Teātra darbinieku savienība, finansē Kultūras ministrija, atbalsta Borisa un Ināras Teterevu fonds, Valmieras novada pašvaldība, Biļešu paradīze, Valmiermuižas alus darītava, Latvijas Mobilais telefons.

Nepalaid garām!

Uz augšu