:format(webp)/nginx/o/2025/02/24/16681044t1h741d.jpg)
Sestdien, 6. septembrī, Rīgas kultūras telpā "Hanzas perons" ar solo koncertu Latvijā atgriezīsies mecosoprāns, operdziedātāja ar rokzvaigznes dvēseli Emīlija D'Andželo (Emily D’Angelo) no Kanādas.
Sestdien, 6. septembrī, Rīgas kultūras telpā "Hanzas perons" ar solo koncertu Latvijā atgriezīsies mecosoprāns, operdziedātāja ar rokzvaigznes dvēseli Emīlija D'Andželo (Emily D’Angelo) no Kanādas.
Par spīti sasniegumiem, iekarotajām skatuvēm un cienītāju sirdīm, kas droši ļauj mākslinieci pieskaitīt dīvu pulciņam, ik pa laikam par mecosoprānu Emīliju D'Andželo kāds izsakās kā par "vienu no pasaules īpašākajām jaunajām dziedātājām" (The New York Times), kuras ceļš "pretī opermūzikas zvaigžņotajām debesīm joprojām turpinās" (National Public Radio). Publicitātē un saviesīgās aprindu sarunās frāžu un izteikumu brikšņi arvien sabiezē jo īpaši, kad runa ir par operu.
Vien 21 gada vecumā Emīlija D'Andželo debitēja uz operas skatuves Kerubīno lomā Mocarta "Burvju flautā" Spoleto festivālā Itālijā. Sekojošais lomu un apbalvojumu birums dziedātāju gluži vai raušus ir uzrāvis uz nozīmīgākajām skatuvēm Ziemeļamerikā un Eiropā, pie sadarbībām ar izcilākajiem kolektīviem, pieprasītākajiem diriģentiem un režisoriem.
Un nu tā šķiet jau sen ierasta ikdiena – būt ceļā no galvenās lomas Žanīnas Tesori (Jeanine Tesori) operā "Piezemētā" (Grounded), ar kuru Ņujorkā tika atklāta Metrolpolitēna operas 2024./2025. gada sezona, pie klausītājiem Berlīnes un Vīnes Valsts operās Oktaviāna lomā Štrausa "Rožu kavalierī", pie labi iepazītās Kerubīno lomas Bavārijas Valsts operā un vēlreiz Ņujorkā.
Var vien brīnīties un ticēt reizē, ka īpašu vietu Emīlijas D'Andželo radošajā dzīvē ieņem kamermuzicēšana. Tai viņa joprojām spēj veltīt būtisku daļu sava laika, pati veidojot neparastas programmas, pasūtinot jaundarbus, sadarbojoties ar dažādiem mūziķiem un citu žanru māksliniekiem ārpus ierastās un bieži vien konservatīvās operteātru vides.
"Mani nenodarbina domas par to, kā lai es formulēju savu identitāti – es daru savu darbu un īstenoju projektus, kuri man ir interesanti. Uz skatuves bieži dziedu Mocarta operās, savukārt ierakstu studijā pievēršos mazāk pazīstamai mūzikai. Tas ļauj cilvēkiem pašiem izveidot priekšstatu par mani.
Es sekoju savām mākslinieciskajām interesēm un cenšos nelaist garām iespējas, kas man tiek dotas. Tas, ko daru, ir visdažādāko projektu mozaīka. Dziedu Mocartu, Hendeli, Monteverdi un seno mūziku.
Manā koncertrepertuārā ir gan vēlīnā romantisma, gan mūsdienu mūzika. Klavieru pavadījumā man patīk izmēģināt jaunas kompozīcijas un opusus, kas neskan bieži. Studijā cenšos iemūžināt darbus, kuri nekad nav bijuši ierakstīti, un tādus, kuri, manuprāt, nav pienācīgi novērtēti," sarunā ar Jegoru Jerohomoviču savulaik atzinusi māksliniece.
Tam apliecinājums ir abi apgāda Deutsche Grammophon paspārnē nākušie ieraksi energeia (2021) un pavisam nesenais freezing (2024). Pirmajā iekļauta mūzika no 12. līdz 21. gadsimtam, no Bingenes Hildegardes dziesmām līdz īpaši Emīlijai komponētiem Misijas Macoli (Missy Mazzoli), Sāras Kērklendas Snaideres (Sarah Kirkland Snider) un Hilduras Gudnadotiras (Hildur Guðnadóttir) darbiem.
Daļu no šī repertuāra līdzās Albana Berga (Alban Berg) "Septiņām agrīnajām dziesmām" ieinteresētākie klausītāji Latvijā piedzīvoja 2022. gada vasarā, kad Emīlija D’Andželo pirmoreiz viesojās Latvijā un muzicēja kopā ar diriģenta Aināra Rubiķa vadīto Latvijas Nacionālo Simfonisko orķestri festivālā "Vasarnīca".
"Emīlija D'Andželo ir briljants, dārgs un ar izcilu karātu [..] Viņa ir dumpiniece ar Dieva dāvanu, fantastisku balsi un spožu karjeru," vēl pirms tikšanās uz skatuves par dziedātāju "Latvijas Avīzē" savulaik izteicies Ainārs Rubiķis.
Koncertā Rīgā Emīlija D'Andželo uzstāsies kopā ar savu pastāvīgo skatuves partneri, pianisti Sofiju Munjozu (Sofía Muñoz). Pēdējo gadu laikā arī Sofija ir nokļuvusi Deutsche Grammophon redzeslokā, piedaloties vairākos izdevniecības projektos un sadarbojoties ar tās pārstāvētajiem māksliniekiem. Viņa ir daļa Dalasas operas mākslinieciskā kolektīva, vienlaikus kā vieslektore pasniedzot arī Polijas Nacionālās operas akadēmijā Varšavā. Aizvadītajos gados piedalījusies arī vairāku iestudējumu veidošanā Berlīnes Komiskajā operā.
Koncertā Rīgā gaidāms, ka divdaļīgajā programmā izskanēs Bēlas Bartoka (Béla Bartók), Zoltāna Kodāja (Kodály Zoltán), Bendžamina Britena (Benjamin Britten), Žanīnas Tesori, Almas Māleres (Alma Mahler) un citu autori darbi.
Biļetes uz Emīlijas D'Andželo un pianistes Sofijas Munjozas koncertu "Hanzas peronā" 6. septembrī nopērkamas "Biļešu Paradīzes" tirdzniecības tīklā.