Pretī jaunajai sezonai

CopyDraugiem X Whatsapp
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.

Teātra grupa "United Intimacy" ir kļuvusi par atvērtu platformu dažādiem māksliniekiem.

Atjaunota izrāde un viens jauniestudējums autobusā, kā arī jauna projekta – lekciju cikla – sākšana un viesizrāde – tāda īsumā ir teātra grupas United Intimacy (UI) pagājušās sezonas bilance.

Pagājušo sezonu teātra grupa United Intimacy dēvē par pavērsiena punktu savā turpmākajā darbībā, un šīs pārmaiņas veicinājis fakts, ka, sākot 2005./2006. gada teātra sezonu, UI no Valsts kultūrkapitāla fonda mērķprogrammas Nevalstisku nekomerciālu teātra trupu atbalsts saņēma gandrīz pusi mazāku finansējumu nekā iepriekšējā sezonā. Arī ņemot vērā pirmajās divās pastāvēšanas sezonās gūto pieredzi, ka nestabilajā Latvijas kultūrpolitiskajā situācijā nelielam neatkarīgam teātrim, kas vēlas saglabāt regulāru repertuāru, ir ārkārtīgi sarežģīti mērķtiecīgi plānot savu darbību pat vienu sezonu uz priekšu, tika nolemts vairāk orientēties uz projekttipa organizācijas veidu.

Viena režisora teātra grupa United Intimacy ir kļuvusi par atvērtu platformu jaunu teātra formu un valodas meklējumiem dažādiem māksliniekiem. "Viesturs Kairišs ir viens no mūsu domubiedriem un sadarbības partneriem, un, kaut arī šobrīd teātra izrādes United Intimacy viņš neiestudē, veidojam kopīgus projektus citās jomās – UI ir partneris V. Kairiša topošai pilnmetrāžas dokumentālajai filmai par Mārtiņu Rubeni – Cilvēks no VARKA KRU, kas top sadarbībā ar filmu studiju Kaupo, Neatkarīgo informēja United Intimacy projektu vadītāja Maija Pavlova.

P.S. Sprīdītis un

Runā Rīga

Kā pirmais pie skatītājiem citās telpās – Dailes teātra Mazajā zālē – pagājušā gada novembrī nāca P.S. Sprīdītis. Atjaunota Andreja Jarovoja izrāde, kas šā gada aprīlī divas reizes tika spēlēta arī Liepājas Karostā, kultūras centrā k@2. Salīdzinot ar izrādes pirmo sezonu, kad Alfrēda mājā spēles telpā ar 80 sēdvietām tā tika rādīta 15 reizes, pulcējot 652 skatītājus, šogad izrāžu skaits ir mazāks, taču, tā kā Dailes Mazā zāle ir ietilpīgāka, tad kopumā to noskatījušies vairāk – 1068 – skatītāji.

Otra A. Jarovoja izrāde – Runā Rīga – pirmizrādi piedzīvoja aprīlī netradicionālā spēles telpā – autobusā, un pāris mēnešu laikā izrādē piedalījušies 800 skatītāji. Kopumā abu izrāžu procentuālais skatītāju piepildījums ir 88 procenti, un UI tās vērtē kā veiksmīgus projektus. M. Pavlova tomēr atzīst, ka "viens no lielākajiem trūkumiem ir ierobežotais skatītāju skaits, kas var noskatīties abas izrādes. Tas saistīts gan ar neesošajām brīvajām skatuvēm, gan aktieru aizņemtību, jo lielākā daļa no viņiem ir noslogoti savās pamatdarba vietās – valsts teātros, un Latvijā brīvo aktieru tirgus nepastāv. Tā dēļ, piemēram, P.S. Sprīdītis tika izrādīts tikai vienu divas reizes mēnesī, lai gan tika plānotas vismaz četras piecas izrādes. Savukārt Runā Rīga vienā reizē var noskatīties 40 skatītāji, taču tā šosezon ir nospēlēta 20 reizes, kas ir ļoti augsts rādītājs izrādei jebkurā, vēl jo vairāk tik mazā neatkarīgajā teātrī kā United Intimacy." Gan P.S. Sprīdītis, gan Runā Rīga šogad piedalīsies festivālos. Septembrī P.S. Sprīdītis dosies uz Tartu Igaunijā, lai piedalītos Baltijas mūsdienu drāmas festivālā, bet Runā Rīga būs redzama festivālā Eiropas Baltās naktis, ko Rīga rīko sadarbībā ar citām Eiropas galvaspilsētām.

Kultūršoks

Vēl viens United Intimacy pagājušās sezonas projekts, kas tika īstenots kopā ar Latvijas Jaunā teātra institūtu, bija 30. maijā Latvijas Dzelzceļa muzejā rādītā slovēņu fiziskā teātra Betontanc viesizrāde Wrestling Dostoievsky/Cīniņš ar Dostojevski, kas guva lielu skatītāju atsaucību – gaidīto simt skatītāju vietā ieradās apmēram divtik.

Pārstrukturējot darbību, United Intimacy arī paplašināja aktivitāšu loku, praksi papildinot ar teoriju – sadarbībā ar Ziemeļu Ministru padomes biroju Latvijā organizēja lekciju ciklu Kultūršoks. Pirmajā darbības sezonā notikušas trīs lekcijas, kurās piedalījās sociālantropoloģe Baiba Bela-Krūmiņa, molekulārbiologs Juris Šteinbergs un astronoms Kārlis Bērziņš. Interese par šo projektu bijusi pārsteidzoši liela – uz katru lekciju ieradušies apmēram 50 cilvēku, un bijis jādomā, kā sasēdināt visus klausīties gribētājus.

Pagājušosezon United Intimacy projektos piedalījušies aktieri Ivo Martinsons, Gundars Grasbergs, Aigars Apinis, Elīna Vāne, Ilze Pukinska, notikusi sadarbība ar horeogrāfiem Annu Dubrovsku un Aldi Liepiņu. Kopā ar Latvijas Jaunā teātra institūtu tika noorganizēta arī slovēņu horeogrāfa Branko Potočana meistarklase, kurā piedalījās četri jaunie latviešu aktieri – Aigars Apinis, Līga Vītiņa, Iveta Pole un Edgars Samītis.

Arī turpmāk United Intimacy plāno veidot un organizēt dažādas meistarklases un sarunas, kuru mērķis ir atrast aktierus, scenogrāfus, māksliniekus, kas būtu ieinteresēti strādāt kopā ar teātra grupu.

Iecerēts, ka nākamajā sezonā skatītājiem tiks piedāvāta apvienības umka.lv objektu teātra izrāde Stāsts par Danielu Reju II, kā arī divas Andreja Jarovoja izrādes – Di@logi un Sieviete Spridzeklis. Turpināsies lekciju cikls Kultūršoks un izrādes autobusā Runā Rīga. Par iespējamiem sadarbības projektiem aizsāktas pārrunas ar režisoru Jāni Vingri.

Mērķauditorija

Mērķauditorija katram UI projektam ir dažāda – uz P.S. Sprīdīti vairāk tika aicinātas ģimenes un skolēni, uz Runā Rīga – "cilvēki ar atvērtu domāšanu (pirmās sezonas apmeklētāji pierādījuši, ka šajā kategorijā ietilpst ne tikai studenti, bet dažādu paaudžu teātra apmeklētāji)".

Daļa no UI mērķauditorijas ir teātra profesionāļi un kultūras jomā strādājošie. Tieši šai grupai pagājušajā sezonā sākta izglītības programma – lekciju cikls Kultūršoks, kurā māksliniekiem, kultūras studentiem un citiem interesentiem tika dota iespēja tikties ar dažādiem zinātniekiem.

Betontanc viesizrādes adresāts bija teātra profesionāļi, jo īpaši tie, kas strādā neatkarīgajos teātros, jo Betontanc arī ir nevalstiska un nekomerciāla teātra apvienība, kas veido mūsdienīgas, profesionālas un skatītājus uzrunājošas izrādes. "Šī projekta mērķis bija parādīt, ka citur pasaulē neatkarīgie teātri pastāv līdzās institucionālajiem teātriem un veido būtisku daļu no teātra vides.

Šim projektam bija arī savtīgs mērķis, jo vēlējāmies tuvāk iepazīties ar šo kompāniju, kas potenciāli varētu kļūt par mūsu sadarbības partneri nākotnē. Daļēji iecere ir realizējusies, jo esam sākuši sarunas ar Betontanc dalībnieku un horeogrāfu Branko Potočanu par konkrētu sadarbības projektu, ko viņš īstenotu tieši UI. Atver sirdi! ir moto, kas visprecīzāk raksturo veidu, kā United Intimacy domā un strādā. Tāda ir arī mūsu veidoto projektu mērķauditorija – cilvēki, kuri ir gatavi atvērtu sirdi un prātu ļauties piedzīvojumam un pārsteigumam", teic M. Pavlova.

KomentāriCopyDraugiem X Whatsapp

Nepalaid garām!

Uz augšu