Laikam nevienam īsti nav atbildes – ko ar to visu darīt, kā vērst par labu.
Derētu papētīt, vai labās privātskolās pasaulē arī bezjēgā ļauj lietot digitālās ierīces, vai tās turpina izmantot mācību procesā un vai audzinošu disciplīnu tur definē kā cilvēktiesību pārkāpumu. Nekas jauns jāizgudro nebūtu.
Kas notiks pēc desmit, divdesmit gadiem? Vai šodienas bērns, tad pieaugušais, vēlēsies lasīt garākus tekstus par Instagram storijiem? Vai, jūsuprāt, tad vēl būs auditorija žurnālam "Domuzīme"?
Iespējams, ka spēja koncentrēt uzmanību uz garāku tekstu un to adekvāti uztvert, izprast, lielākajai daļai nemaz nebūs vajadzīga, un tā pat neapzināsies to kā problēmu. Iespējams, šīs prasmes un spējas nākotnē kļūs par elitāru kritēriju. Aizvien mazāk būs vispusīgi izglītotu, loģiski domājošu un ar emocionālo inteliģenci apveltītu cilvēku. Kā tādā sabiedrībā cilvēki dzīvos, kā tā funkcionēs, kādi būs tās atskaites punkti un ideāli?
Žurnāls droši vien pastāvēs tik ilgi, kamēr tam būs lasītāji. Un kamēr valsts, apzinoties savu atbildību, to dotēs. Valstij jāspēj sabiedrības interesi par literatūru un vēsturi, arī citām kultūras jomām, formēt un sekmēt.
Taču interesanti, ka mediju zinātnieki, lai arī novēloti, dziļāk analizējot drukātās un digitālās kultūras pretstāvi, nonākuši pie svarīgiem secinājumiem. Proti, ka drukāto periodisko izdevumu kultūra, kāda Rietumeiropā pastāv vairāku gadsimtu garumā, bet latviešu valodā teju 200 gadu, ir ļoti cieši saistīta ar demokrātijas ideju izplatīšanu, tās pastāvēšanu. Tā nodrošinājusi refleksiju un sarunu par aktuālo, izglītojusi sabiedrību. Demokrātija nevar labi funkcionēt šādā tādā sabiedrībā, tai ir savi priekšnoteikumi, un zināms caurmēra izglītības līmenis sabiedrībā ir viens no tiem.