Tad pirmajā gadā īsas pasakas. Un tālāk? Bērns paaugas – tas nozīmē, ka viņam var lasīt jau gan sarežģītāku, gan arī garāku? Iespējams, dot jau pasakas, kurās ir vairāki tēli, lai bērns sāk atpazīst savstarpējo attiecību tēmas un saprast robežas?
Jā, un te, iespējams, jāatzīmē, ka bērna psihe jau pati nolasa, kas tai ir visvairāk vajadzīgs. To iespējams novērot, piemēram, situācijās, kad bērns prasa lasīt priekšā vienu un to pašu pašu pasaku. Man praksē ir gadījumi, kad vecāki saka, ka pašiem apnicīgi lasīt priekšā vienu un to pašu un ka viņi sāk mainīt pasakas tekstu, tomēr bērns iebilst – nē, tur ir tā un tā... Šī vajadzība pēc atkārtojuma ir tāpēc, ka bērnam attiecīgā dzīves posmā kaut kādā mērā ir nepieciešams konkrētā pasakā iekļautais vēstījums. Viņš nevar paskaidrot un mēs varam tikai nojaust, kāpēc tas tā ir, tomēr bērnam ir vajadzība piesātināties ar noteiktu pasakas saturu. Iespējams, tas ir tēls, iespējams, kāda darbība…
Bērna iekšpasaule prasa konkrētas pasakas kodolu – kaut ko, ko viņam caur pasakas sižetu ir iespēja emocionāli piedzīvot.
Jā, piemēram, bērniņš sāk iet bērnudārzā. Patiesībā bērnam tā ir nopietna krīze – viņam tas nozīmē, ka mamma un tētis vairs nebūs diendienā blakus, būs jāmācās iekļauties citā vidē, saprasties ar citiem bērniem… Piemēram, manis pašas pieredzē – mans trešais bērniņš, sākot iet bērnudārzā, aktīvi skatījās multfilmu “Karalis lauva”. Vēl tagad atceros, ka tajā momentā, kad Simba zaudē tēti, viņa ļoti raudāja. Vīrs teica, lai beidzu rādīt to šausmu stāstu bērnam, tomēr bērns pats uzstāja – uzliec vēlreiz! Un atkal raudāja tajā pašā vietā… Kas tajā brīdī notiek bērna psihē? Kad kāds no pasakas tēliem mirst, tas apzīmē kāda perioda beigas. Gluži tāpat kā paša bērna dzīvē bija noslēdzies kāds noteikts posms (būšana kopā ar vecākiem mājās). Bija sācies jauns dzīves ceļš – tāpat kā Simbam – pilns nezināmā, jaunu izaicinājumu, pārbaudījumu un grūtību. Un šādā periodā bērnam bieži vien ir nepieciešamas pasakas, kurās iekodēta metafora par atdalīšanos un došanos kaut kur citur – nezināmajā.