Šodienas redaktors:
Krista Garanča

Simtgadi iezīmējot. Mūžīgā urdītāja, dejas zobgale un spīgana Janīna Pankrate

Foto: No arhīva materiāliem

Viņa bija izcila raksturlomu dejotāja un horeogrāfe, kuras dejotājas talanti uzplauka 20. gadsimta vidū, bet horeogrāfijas – drīz pēc tam. Izrādās, ka tās ir aktuālas arī šodien. Nākamā gada 24. janvārī paies 100 gadi, kopš dzimusi Janīna Pankrate (1924-1997).

Janīna Pankrate savās atmiņās iezīmē dejotājas karjeras pašu iesākumu: “Kad stājos Helēnas Tangijevas-Birznieces baleta studijā, biju nobijusies. Knapi apvaldīju baiļu asaras. Meiteņu bija daudz. Nostājos pie galda, kura otrā pusē sēdēja studijas vadītāja. Viņa uzmanīgi apskatīja mani un pajautāja: "Kā tevi sauc, meitenīt?" – "Ja... nīna," klusi atčukstēju. "Labi, Nīna, tu esi uzņemta studijā un būsi balerīna." – Kopš tās reizes Tangijeva mani sauca tikai par Nīnu."

Latviešu baletdejotāja, baletmeistare un pedagoģe Helēna Tangijeva-Birzniece (1907-1965). 1958. gads, Jāņa Ozola fotoportrets.
Latviešu baletdejotāja, baletmeistare un pedagoģe Helēna Tangijeva-Birzniece (1907-1965). 1958. gads, Jāņa Ozola fotoportrets. Foto: Dziesmu svētku krātuve

Viņas skolotāji ir bijuši izcilie horeogrāfi Helēna Tangijeva-Birzniece un Jevgēņijs Čanga, arī Marika Reke, pie kuras viņa Vācijā (1942-43) apguva estrādes dejas un tai skaitā stepu.

Spilgtākās baleta lomas iezīmējamas izrādēs „Spēlēju, dancoju" (1950, Lelde; 1955, Baronese), „Romeo un Džuljeta" (Džuljeta) un "Bahčisarajas strūklaka" (Marija). Partneros bijuši premjeri Māris Liepa un Haralds Ritenbergs, bet visilgāk Pankrate dejojusi kopā ar savu vīru Aleksandru Lembergu.

Ar Sašiņu, kā mīļvārdā viņa sauca savu iemīļoto, viņa vēl pirmās brīvvalsts gados sadejojās Rīgas smalkākajā naktsklubā “Alhambra”. Padomju īstenība viņus gan iemeta dziļā bezdibenī (piemēram, Aleksandram nācās pāris gadus pavadīt Gulagā), gan cēla vai debesīs – jo izrādījās, ka māksla taču ir ideoloģisks ierocis.

Aleksandrs Lembergs Jaunekļa lomā baletā „Esmeralda”, 1939. gads. Latvijas Nacionālās operas un baleta arhīvs.
Aleksandrs Lembergs Jaunekļa lomā baletā „Esmeralda”, 1939. gads. Latvijas Nacionālās operas un baleta arhīvs. Foto: Latvijas Kultūras kanons

Viņas baletmeistares darbu vislabāk varēja novērtēt Operetes teātrī, jo Operā tobrīd galvenais bija Sašiņš, bet Janīna jau nu negribēja būt otrā. Janīna nebija uz mutes kritusi, mācēja gan pateikt skarbus epitetus, gan mīļus vārdus, bet nekad neļāva sev kāpt uz galvas. Kolēģa Jura Kaprāļa aicināta, gandrīz vai ar varu atvilkta uz Kondženes horeogrāfijas katedru, lai mums, jaunajiem baletmeistariem, mācītu estrādes dejas noslēpumus. Taču, kad katedras vadītāja iesākumam lika iemācīties aizpildīt nodarbību žurnālus un sagatavot nodarbību metodikas aprakstus, Janīna vienkārši pagriezās un aizgāja…

Nepalaid garām!

Uz augšu