Lila Downs "La Cantina"

CopyDraugiem X Whatsapp
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: liladowns.com

Meksikāņu izcelsmes dziedātāju Lilu Daunsu (Lila Downs) plašāks klausītāju loks iepazina ar filmas "Frīda" starpniecību.

Lila Downs "La Cantina"

(Narada)

10/12

Šodien Lila ir kļuvusi par vienu no populārākajām tautas mūzikas izpildītājām pasaulē, kuras mūziku galvenokārt saista ar Meksiku. Pirmās un svaigākās asociācijas ar šo valsti ir visnotaļ krāsainas - prātā nāk D.B.C Pjēra "Mazā dieviņa" galvenā varoņa bēgšana uz Meksiku (kur gan lai citur bēgtu Amerikas noziedznieki?), no kino piedāvājuma, protams, divas kardināli un kvalitatīvi atšķirīgas lentes: lieliskā Tomija Lī Džounsa režijā "The Three Burials of Melquiades Estrada" (2005) un vairāk izklaidējošā Meksikas propaganda "Bandidas" (2006).

Protams, arī muzikāli pirmās asociācijas nav tālu jāmeklē - Rikijs Mārtins, Talia u.c., taču beidzot, lielā mērā, protams, pateicoties "Frīdas" panākumiem, pasaule ir iepazinusi Lilu Dounsu.

Lila dzimusi 1968. gadā amerikāņu profesora un Meksikas miksteku indiānietes ģimenē. Pirmos dzīves gadus Lila pavadīja Meksikā, taču pēc vecāku šķiršanās pārcēlās dzīvot pie kāda radinieka uz Kaliforniju. Pēc dažu gadu studijām koledžā un ceļošanas kopā ar "dedhediem" (grupas "Greatful Dead" ceļojošie fani) viņa sāka pievērsties muzicēšanai. Vēlāk Lila atkal pārcēlās uz dzīvi Meksikā, Oaksakas pilsētā, iepazinās ar mūziķi Polu Koenu (Paul Cohen) un 1994. gadā izdeva pirmo kaseti. Seko jauni ieraksti, Lila sāk vairāk interesēties par tautas mūziku, tradicionālo meksikāņu rančero un ar katru jaunu ierakstu vairo nopietnas mākslinieces reputāciju.

Beidzot šogad nācis klajā jauns studijas darbs "La Cantina", kas seko 2004. gada "Una Sangre", un arī pirmais nopietnais Lilas videoklips dziesmai "La Cumbia del Mole".

Minētais skaņdarbs, manuprāt, ir viens no plates veiksmīgākajiem, proti, tas apvieno tradicionālos instrumentus ar mūsdienīgu elektronisku bītu. Šis arī ir vienīgais skaņdarbs, kas dzirdams divās valodās - spāņu un angļu. Šāds koncepts caurvij visu plati un varbūt var atgrūst dažu labu konservatīvāku Lilas mūzikas cienītāju. Sekojošais "Tacha" ir dzīvespriecīgs meksikāņu "šlāgeris" ar leģendāro Teksasas akordeonista Flako Himeneza spēli. Dejiskais bīts un akordeona skaņas nedaudz rada asociācijas ar Argentīnas bandoneona skaņām un Gotan Project elektroniskajiem tango skaņdarbiem. Lilas balss, kas brīvi ceļo no zemiem reģistriem uz augšējiem, vietumis ieskanas kā portugāļu fado dīvai Maricai.

Blakus nosacīti moderniem aranžējumiem atrodamas arī akustiskās ģitāras pavadījumā ieskaņotas folkdziesmas ("La Cama De Piedra", "Pa Todo El arto"). Domāju, ka arī pašmāju koncertu rīkotājiem Lila Dounsa varētu būt gards un izdevīgs projekts, tiesa, neesmu interesējies, kāds ir mākslinieces honorārs. Rekomendēju!

Izdošanas datums 04.04.2006.

KomentāriCopyDraugiem X Whatsapp

Nepalaid garām!

Uz augšu