Intervija: Maskas krīt, Instrumenti paliek 1.daļa

CopyDraugiem X Whatsapp
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Jānis Žilde/TVNET
References: API SITE

Ar dueta "Instrumenti" puišiem Jāni Šipkēvicu un Reini Sējānu intervija sarunāta viņu radošajā štābā "Tru Music Studio" Pārdaugavā, netālu no ambiciozajām "Panorama Plaza" augstceltnēm. Ambīciju netrūkst arī pašiem "Instrumentiem" - tikai trīs gadu laikā viņi spējuši kļūt par vienu no populārākajām pašmāju mūzikas grupām, izpārdodot divus koncertus "Sapņu fabrikā", ierakstot debijas albumu Islandē un tā pēcapstrādi veicot vietā, kur mūzikas vēsturi savulaik rakstīja "The Beatles".

Kamēr viens no "Instrumentiem" - Reinis jeb Reynsi ieslēdzies trokšņo kādā no studijas telpām, lai sagatavotu pēdējos reklāmas materiālus 30.augustā gaidāmajam albuma "Tru" prezentācijas koncertam "Sapņu fabrikā", mani laipni ekskursijā pa "Tru Music Studio" plašajām un gaišajām telpām, atraudamies no Džeimsa Bleika mūzikas baudīšanas, izvadā Jānis jeb Shipsi. Šeit ir gan virtuve, gan atpūtas telpa, mūzikas instrumentu noliktava un vieta, kur nākotnē varētu tikt ierīkota profesionāla skaņu ierakstu studija. Tieši šajā telpā sarīkota mākslinieciska audiovizuāla performance, lai savdabīgā veidā, sintezējot skaņas un krāsu pasauli, nonāktu pie "Instrumentu" albuma vāka noformējuma.

Jānis Šipkēvics stāsta kā tapa albuma vizuālais noformējums
Jānis Šipkēvics stāsta kā tapa albuma vizuālais noformējums Foto: Jānis Žilde/TVNET

Jānis norāda uz zilām un dzeltenām krāsu kannām un bungu kociņiem, kas tām pievienoti, un skaidro, ka uz skandu membrānām šeit tikušas uzklātas krāsas un, atskaņojot jaunās dziesmas, tās šķīdušas uz organiskā stikla aizsargsienām, kas apklātas ar papīru. Performances noslēgumā dziesmas "Peace" laikā, kad Reinis spēlējis bungas, krāsas pat šļākušās ārā no improvizētām bungu vālītēm. Šāds albuma vāka koncepts radīts kopā ar grafisko dizaineru Miķeli Baštiku, kurš ir arī "Instrumentu" mājas lapas dizaina autors.

"Šo visu procesu arī nofilmējām. Safilmētā materiāla ir tik daudz, ka varētu izveidot klipu vai izmantot kā projekcijas koncertos," piebilst Jānis. "Tā bija Miķeļa ideja - sasaistīt mūziku ar vizuālo. Mēs nodomājām, ja arī beigās sanāks štrunts, tad vismaz pats process būs bijis interesants."

TVNET: 30.augusts ir izziņots un atpakaļceļa vairs nav. Vai paspēsiet visu sagatavot? Vāku tipogrāfijā, pašu disku?

Jānis: Jā, mēs jau ierēķinājām zināmu laika rezervi. Ir bijusi nepatīkama pieredze, ka viss notiek pēdējā brīdī. Protams, varējām visu darīt arī agrāk, bet izdomājām, ka šis ir īstais laiks.

TVNET: Latvijā uz kompaktdiskiem bieži vien parādās arī dažādu atbalstītāju logotipi, reklāmu ieliktņi, bukleti... Arī jūsu albumam ir atbalstītāji. Kā tas sadzīvos, ja sadzīvos ar šo tīro vizuālo mākslas darbu?

Jānis: Diezgan nepārspīlētā veidā. Mums par visa ieraksta tapšanas procesu jāsaka liels paldies SEB Bankai. Viņi mums noticēja, palīdzēja aizbraukt uz Islandi. Kopumā gan cenšamies visu izdarīt saviem spēkiem, cik tas šeit ir iespējams, lai tas nepārvēršas kaut kādā komerciālā pasākumā.

TVNET: Tā acīmredzot ir principa lieta. Galu galā arī kompaktdisks, vinilplate jeb mūzikas galaprodukts ir tāds pats mākslas darbs kā glezna. Nav redzēts, ka, piemēram, Pikaso parakstam blakus uz gleznas būtu kāds logo... Latvijā, protams, apstākļi ir vēsturiski izveidojušies daudz savādāk. Cik nav redzēti kompaktdiski, kas izskatās drīzāk pēc kāda reklāmas bukleta, paša mākslinieka vārdu iespiežot pašā stūrī.

Jānis: Šajā gadījumā tas bija pilnīgi nesaistīti ar mūziku un noformējumu. Mēs esam laimīgi, ka mums bija iespēja visu īstenot. Katrā gadījumā esam novilkuši diezgan striktu līniju, cik tālu mēs atļaujamies saplūst ar komerciju. Tāda lieta jau ir bijusi kopš Čaikovska laikiem, kad viņam bija kaut kādi mecenāti ar brīviem līdzekļiem. Arī Latvijā šiem mecenātiem ir atšķirīga attieksme - daži labprāt atbalsta lielas idejas - mākslas festivālus, bet dažiem rodas sajūta, ka viņi ir konkrēto produktu nopirkuši...

Katrā ziņā SEB Banka ar savu inteliģento pieeju, skandināvisko domāšanu absolūti negrib par katru cenu visur būt - obligāti iestrādāt lielāku, krāsaināku logo vai tml. Viņi drīzāk rūpējas, lai viņu klātbūtne nav uzbāzīga. Vispār svarīgi ir, kādu valodu tu atrodi ar savu sadarbības partneri - vai viņi tevi novērtē. Šajā gadījumā nebija prasība likt logo blakus parakstam, bildei vai kādā citā nepiemērotā vietā.

"Mūsu pirmais Junostj," komentē Reinis
"Mūsu pirmais Junostj," komentē Reinis Foto: Jānis Žilde/TVNET

"Mūsu pirmais "Junostj"," komentē Reinis "Šito mēs, iespējams, tā arī nedabūsim pie dzīvības, bet smuks dekors!"

TVNET: Tātad, sveicināti! (Esam beidzot apsēdušies pie galda, lai intervija varētu sākties.)

Reinis: Sveicināti! (Smaida.)

Jānis: Sveiks, Jāni Žilde! (Smejas.)

TVNET: Sāksim ar jūsu braucienu uz Islandes "Greenhouse" studiju. Līdzīgs precedents pašmāju mūzikā, kad kāds no Latvijas dodas ierakstīt albumu pie zināma producenta Rietumeiropā, bija grupa "Detlef Zoo" pirms pāris gadiem. Toreiz Uldis Dirnēns ar grupu uz Angliju devās ar ne līdz galam gatavu muzikālo materiālu. Vai jūs uz Islandi devāties ar pilnīgi skaidru savu muzikālo vīziju?

Jānis: Mēs bijām diezgan gatavi, kad braucām. Mums bija apmēram sagatavoti 16, 17 skaņdarbi, no kuriem atlasījām 14. Braucot turp, mēs bijām gatavi taisīt arī revolūciju, bet bija lietas, kas lika saprast, ka līdz šim esam gājuši pareizā virzienā. Nebija vajadzības visu izmest miskastē un sākt visu no nulles. Lielāko daļu signāla mēs gan tehniski pārrakstījām, lai izmantotu to labo skaņas ķēdi, kas tur pieejama. Es laikam biju domājis, ka mēs atbrauksim atpakaļ pilnīgi savādāki, bet mēs kļuvām vienkārši pieredzējušāki. Kas ir labi. Tas apliecina to, ka mēs jau bijām paši atraduši virzienu, kurā dodamies, kaut tas vēl joprojām ir "uz visām pusēm".

Reinis: Ko es novēlētu mums tā arī nepazaudēt!

Jānis: Tas ir tāds prieka avots ... es arī klausos ļoti dažādu mūziku

Jānis Šipkēvics "Tru Music Studio" studijā
Jānis Šipkēvics "Tru Music Studio" studijā Foto: Jānis Žilde/TVNET

TVNET: Jā, kad atnācu, minēji, ka klausījies Džeimsa Bleika albumu. Kā tev patika?

Jānis: Ļoti patika! Es gan tiku līdz kādai ceturtajai dziesmai, nu, tagad, kad tu nāci. Pirms tam biju dzirdējis atsevišķus skaņdarbus. Likās ļoti simpātisks. Daudz dažādu interesantu detaļu, bet tajā pašā laikā tas nav tāds dekoratīvs ieraksts.

TVNET: Vai kāda no agrīnajām dziesmām netiks iekļauta albuma galaversijā?

Reinis: No singliem nē. Albumā varbūt tikai nebūs vairākas idejas, kas izmēģinātas koncertos.

TVNET: Kā grupā tiek sadalīti radošie pienākumi? Kāds ir jūsu sadarbības modelis? Vai ir konkrētas lietas, par ko katrs atbild, vai šī sadarbība ir vairākos virzienos?

Jānis: Es mazgāju traukus un mainu miskastēm maisiņus (smejas). Viņš nekad to nedara.

Reinis: Es praktiski to nekad nedaru, jā.

Jānis: Reinis savukārt savāc visus vadus ... bet tādā radošajā plāksnē varbūt, kas tevi interesētu vairāk, gadījumi mēdz būt atšķirīgi. Reinim patīk vairāk rotaļāties ar visādiem rīkiem, viņš noteikti labāk pārvalda instrumentus nekā es. Tādi muzikālie pirmkodoliņi nāk no Reiņa puses. Man patīk vairāk domāt tekstus.

Reinis: Viena lieta ir bīti, pavadījums un harmonijas, bet ir arī melodija, ko pēdējā laikā mēs radām abi kopā. Pielāgojam to kādiem neesošiem vārdiem vai vienam vārdam, mēģinot iztēloties, kā tas varētu izklausīties, kā klausītājs vēlētos to dzirdēt.

Jānis: Pašā sākumā tas bija diezgan izteikti tā, ka Reinis atsūta mūziku un tad es uzlieku virsū kaut kādu savu lietu. Pirmais precedents bija dziesma "Born To Die", kad mēs kopīgi nonācām pie galaversijas.

Turpinājums sekos! Intervijas otrajā daļā par pandu maskām, "Cosmos", "Jauno vilni" un "Tru" tapšanu.

KomentāriCopyDraugiem X Whatsapp

Nepalaid garām!

Uz augšu