Asja Lācis. Avangarda inženiere

Izstāde Gaismas pilī
TVNET
CopyDraugiem X Whatsapp
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Anna Lāce sēž pie rakstāmgalda savā Rīgas dzīvoklī. Pie sienas LPSR Valsts Filharmonijas afiša krievu val. izrādei: Bertolds Brehts. "Kurāžasmāte un viņas bērni" Fotogrāfs: Hans-Eberhards Leipolds, Berlīne,1968 - 1969.
Anna Lāce sēž pie rakstāmgalda savā Rīgas dzīvoklī. Pie sienas LPSR Valsts Filharmonijas afiša krievu val. izrādei: Bertolds Brehts. "Kurāžasmāte un viņas bērni" Fotogrāfs: Hans-Eberhards Leipolds, Berlīne,1968 - 1969. Foto: Rakstniecības un mūzikas muzeja kolekcija

Ceturtdien, 31. janvārī plkst. 17, Latvijas Nacionālās bibliotēkas 4. stāva galerijā tiks atklāta izstāde "Asja Lācis. Avangarda inženiere", kas vēsta par starptautiski atzītu, bet Latvijā līdz šim neatklātu vienu no 20. gs. spilgtākajām latviešu radošajām personībām.

Izstādi par Asju Lācis veido kurators Andris Brinkmanis un Latvijas Laikmetīgās mākslas centrs. 

Anna Lāce (dz. Liepiņa (1891–1979)) pasaulē ir pazīstama kā Asja Lācis un viņas metodes teātrī ir plaši zināmas starptautiskā apritē. Režisore, aktrise, teorētiķe, pedagoģe, nenogurstoša meklētāja un eksperimentatore, starpniece starp avangarda vācu, latviešu un krievu kultūrām, kura ar savu pieredzi un spilgto personību iedvesmojusi daudzus tā laika kultūras dižgarus. Piemēram, 1928. gadā Berlīnē tika izdots slavenā vācu filozofa Valtera Benjamina eseju krājums “Vienvirziena iela” (Einbahnstrasse). Tā titullapā lasāms veltījums: “Šo ielu sauc par Asjas Lācis ielu, kura kā inženiere to izlauzusi cauri autorā”.

Anna Lāce studiju gados. Ap 1912–1914.
Anna Lāce studiju gados. Ap 1912–1914. Foto: Rakstniecības un mūzikas muzeja kolekcija

Izstādes skatītājs nonāks teju visos 20. gadsimta sākuma Eiropas kultūras avangarda degpunktos, no Rīgas līdz Berlīnei, Minhenei, Neapolei, Romai, Vīnei, Parīzei, Sanktpēterburgai, Maskavai, Valmierai, atgriežoties Rīgā. Katrā no šiem pieturas punktiem Asja Lācis tikusies un sadarbojusies ar vadošajiem intelektuāļiem - Bertoltu Brehtu, Maksu Reinhardu, Frici Langu, Bernhardu Reihu, Ervinu Piskatoru, Zigfrīdu Krakaueru un Valteru Benjaminu Vācijā, ar Fjodoru Komisarževski, Vladimiru Majakovski, Vsevolodu Meijerholdu, Vladimiru Billu Belocerkovski, Sergeju Eizenšteinu, Viktoru Šestakovu, Dzigu Vertovu, Sergeju Tretjakovu Krievijā un Linardu Laicenu, Leonu Paegli, Eduardu Priedi Latvijā.

Izstāde Rīgā ir paplašināta versija projektam, ko A. Brinkmanis īstenoja vienā no nozīmīgākajiem pasaules mākslas notikumiem un kas norisinās reizi piecos gados – izstādē “Documenta” 2017. gadā. Taču Latvijā kurators skatītājiem piedāvās virkni jaunu eksponātu un dokumentu, savukārt dizainers Rihards Funts radījis īpašu izstādes iekārtojumu. Izstādē būs aplūkojami unikāli materiāli no Rakstniecības un mūzikas muzeja krājuma (Rīga), Annas Lāces mazmeitas Māras Ķimeles privātās kolekcijas, Valtera Benjamina Arhīva (Berlīne), LNB, LNA LVKFFDA, Romana Sutas un Aleksandras Beļcovas muzeja (Rīga), Krievijas RGALI un GARF arhīviem. Izstādi papildinās arī paša kuratora uzkrātie materiāli un tās teksti tapuši kopā ar Beatu Paškevicu.

KomentāriCopyDraugiem X Whatsapp

Tēmas

Nepalaid garām!

Uz augšu