/nginx/o/2025/03/08/16704486t1hc0aa.jpg)
Rotko muzejs Daugavpilī sarūpējis krāšņu un bagātīgu pavasara sezonas devumu: veselas sešas (!) izstādes. Tās svinīgi tika atklātas piektdien, 7. martā saulainā pēcpusdienā un turpinājumā ieskats Latgales mākslinieku kopizstādē "Vēlēšanās".
Rotko muzejs Daugavpilī sarūpējis krāšņu un bagātīgu pavasara sezonas devumu: veselas sešas (!) izstādes. Tās svinīgi tika atklātas piektdien, 7. martā saulainā pēcpusdienā un turpinājumā ieskats Latgales mākslinieku kopizstādē "Vēlēšanās".
Vispirms kopējais pārskats par to, kas šobrīd ir apskatāms gan Rotko muzeja telpās, gan turpat blakus esošajā Martinsona mājā, kurai nosaukums dots, godinot izcilo keramiķi Pēteri Martinsonu (1931-2013).
Vispirms, Rotko muzejā novērtējama Monako dzīvojošā britu gleznotāja un mākslas mecenāta Bazila Alkaci muzeja īpašumā esošo darbu izlase. Viņš ir liels un jau ilggadējs Rotko muzeja draugs.
Otrkārt, gleznotāja Rituma Ivanova izstāde "Templis", kas aplūko Rembrandta, Marka Rotko, paša autora un dažādu modernās mākslas autoru portretu mijiedarbību un kopijas izpratni mākslas vēsturē.
Treškārt, siguldietes un biežas Rotko muzeja viešņas Ivetas Šmitas izstāde "Mežam ir svarīgi ļaut būt mežam", kurā ar kaligrāfijas tušu gleznots uz zīda auduma.
Ceturtkārt, Latvijas laikmetīgās grafikas izlase no Rotko muzeja krājuma, piektkārt – Latvijas laikmetīgās keramikas vecmeistaru, mākslinieku un dzīvesbiedru Silvijas Šmidkenas un Leona Lukšo darbu apkopojums (Martinsona mājā) un, visbeidzot, Latgales mākslinieku konkursa izstāde "Vēlēšanās" ar 48 autoru dalību. Šo ekspozīciju tad arī iepazīsim tuvāk caur piecu autoru darbiem.
Vladimirs Višņakovs. Aprīlis. Traktorista sapnis. 2024
Gleznotājs Vladimirs Višņakovs savā eļļas gleznojumā izmantojis arī flomāstera ievilces, pievienojot pa visai plašā audekla (130x180 cm) laukumu arī mazus, ieslēptus kultūrkodus, no kuriem dažus, jāatzīst, pamanīju tikai ar autora norādi.
"Sapņos mēdz būt dažādi etapi, šajā gadījumā šie četri koki katrs apzīmē savu sižetu," skaidro mākslinieks. "Mūsu apkārtējā pasaule visa ir pārklāta ar asfaltu. Un arī koki, kā jūs redzat, nav koki, bet kaut kāda sirreāla, vertikāla forma… Te es esmu ieslēpis visādas nianses, daži elementi parādās arī no maniem iepriekšējiem darbiem, piemēram – zivis, kurām ir spārni, tās lido pāri šai sapņa ainavai…"