Festivāla "Zemlika" viesis: Džefre Kantū-Ledezma

TVNET
CopyDraugiem X Whatsapp
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Publicitātes foto

28. un 29. oktobrī Latvijas mazākajā pilsētā Durbē pirmo reizi notiks mūzikas, mākslas un vietējās ražas festivāls “Zemlika”. Tā muzikālā programma tiek veidota, ietverot tautas un pasaules mūziku, mūsdienu akadēmisko un ambiento mūziku, kā arī elektroniskās un ģitārmūzikas dažādas izpausmes. Un ne tikai. Uz trim skatuvēm, kas atradīsies dažādās vietās pilsētā – Durbes kultūras namā, Durbes luterāņu baznīcā un vēsturiskajā Ata Kronvalda skolas ēkā, – divu dienu laikā muzicēs gandrīz divdesmit vietējie un ārvalstu mūziķi un to kolektīvi. Šoreiz vairāk par vienu no viņiem – mūziķi un mākslinieku Džefri Kantū-Ledezmu (Jefre Cantu-Ledesma).

Iespējams, Džefres vārds daudziem vispirms saistās ar kolektīvu Tarentel no Sanfrancisko, viens no kura dibinātājiem pagājušā gadsimta deviņdesmito gadu vidū viņš bija. Laikā, kad savu uzvaras gājienu sāka tobrīd novatoriskais un postroka žanrs un sajūsma par "Godspeed You! Black Emperor", "Mogwai" un arī "Tortoise" ar katru dienu ņēmās spēkā, "Tarentel" vārds vismaz šaipus Atlantijas okeānam joprojām saglabājās svešs vai vismaz eksotisks. Cauri ierakstiem no garām, repetitīvi instrumentālām kompozīcijām grupa lēnām devās vaļīgāku improvizāciju virzienā, arvien vairāk savā mūzikā ieviešot trokšņu un drone mūzikas elementus, līdz vienā brīdī apstājās (joprojām nav skaidrs, vai "Tarentel" savu darbību ir apturējuši uz laiku vai pārstājuši muzicēt pavisam).

Džefre Kantū-Ledezma liekas pārņēmis stafeti un pēdējos gadus turpina viens, pastāvīgi sadarbojoties ar neskaitāmiem domubiedriem un (de)formējot īslaicīgus vai nedaudz ilgstošākus kolektīvus veidojumus. Paša dibinātajā izdevniecībā "Root Strata" dienasgaismu ieraudzījuši vairāki viņa solo ieraksti, "Tarentel" videomākslinieka Pola Klipsona (Paul Clipson) vizuālie darbi, kā arī citu draugu meklējumi aiz trokšņu, shoegaze, ambient un sapņainās popmūzikas horizonta. Nemelo tie, kas saka, ka shoegaze kā žanram pēdējo gadu laikā daudz nodarīts pāri. Iespējams, tāpēc, ka pa šo laiku saradies lērums mūziķu, kas cenšas parazitēt uz vismaz divdesmit gadus senas skaņas. Tā vietā, lai koncentrētos uz nogurušām, raudulīgām un melanholiskām balādēm, Dž. Kantū-Ledezma savā pēdējā albumā "Love Is A Stream", ko izdevusi cienījamā mūzikas ierakstu izdevniecība "Type", pievēršas tikai un vienīgi vaļsirdīgai, trokšņa vadītai cerībai. Tāda trokšņa, kādu publika iemīlēja, kad My Bloody Valentine traumēja tās bungādiņas ar "Loveless", vai tādai harmoniju galējībai, kāda dzirdama, simto reizi klausoties "Catherine Wheel" "Ferment". Tikai Džefre klausītāju aizved vēl dziļākā un abstraktākā valstībā.

"Šis ir tas cieši kontrolētais ekstāzes izvirdums, ko shoegaze allaž solīja, bet gandrīz nekad tā arī neiedeva. Saplūdinot drone mūzikas plašumu ar strukturētību un svarīgāko dziesmu veidojošo elementu izjūtu, Kantū-Ledezma ir radījis pats savu pārliecinošu hibrīdu," savulaik rakstījis kāds no žurnāla "Wire" recenzentiem.

Par spīti tam, ka Džefre pēdējos gadus pavada Berlīnē, nevis Sanfrancisko, viņa radošā darbība nebūt neapsīkst. Šobrīd top vairāki kopdarbi – projekta Moholy-Nagy ierakstu jau oktobrī izdos "Temporary Residence", Isidore Ducasse plate jau pieejama izdevniecībā "Blackest Rainbow", iesākts arī soloalbums, kuram dots pagaidu nosaukums "Devotion". Ar vislielāko nepacietību tiek gaidīts Džefres un Lizas Herisas (Liz Harris) jeb Grouper kopdarbs, kuru iedvesmojuši Latvijā dzimušās un, dzīvojot ASV, pasaules slavu iemantojušās gleznotājas-grafiķes Vijas Celmiņas darbi. Šis izdevums vinila platē dienasgaismu ieraudzīs nākamā gada sākumā.

KomentāriCopyDraugiem X Whatsapp

Nepalaid garām!

Uz augšu