«Rīgas biržā» ievērojamā poļa Leha Majevska personālizstāde

LETA
CopyDraugiem X Whatsapp
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: publicitātes

Mākslas muzejā «Rīgas birža» no 4.maija līdz 16.jūnijam būs apskatāma ievērojamā poļu mūsdienu mākslinieka, režisora un dzejnieka Leha Majevska personālizstāde «4 kustīgi dzejoļi», informē Latvijas Nacionālā mākslas muzeja reklāmas un informācijas darba kuratore Nataļja Sujunšalijeva. Majevska audiovizuālais projekts «4 kustīgi dzejoļi» Mākslas muzejā «Rīgas birža» aptvers četrus no viņa lielākajiem videodarbu cikliem - «Dievības», «Dzejnieka asinis», «Brēhela svīta» un «Stirnu istaba».

Cikls «Dievības» tapis no 2001.gada līdz 2005.gadam un pirmo reizi parādīts Modernās mākslas muzejā Ņujorkā. «Dzejnieka asinis» ir 2005.gada līdz 2006.gada darbs, eksponēts Ņujorkas Modernās mākslas muzejā un 52.Venēcijas biennālē. «Brēhela svīta» radīta no 2007.gada līdz 2010.gadam, pirmo reizi izstādīta Luvras muzejā Parīzē un 54.Venēcijas biennālē. Šis cikls saturiski un emocionāli atvasināts no Majevska filmas «Dzirnavas un krusts» («The Mill & the Cross»), kuru iedvesmojusi Pītera Brēhela glezna «Ceļš uz Golgātu».

Savukārt muzeja Boses zālē tiks demonstrēts Majevska videodarbs - autobiogrāfiskā opera «Stirnu istaba», kurā līdzās mākslinieka uzburtajai poētiskajai dabas un cilvēku mijiedarbībai skan viņa paša sacerēta mūzika. Opera pirmo reizi tika iestudēta 1996.gadā Silēzijas operā Polijā, vēlāk rādīta Venēcijas biennāles laikā 2001.gadā un Ņujorkas Modernās mākslas muzejā 2002.gadā.

Katrs izstādē redzamais attēls ir kā vizualizēts kustīgs dzejolis, kuru var skatīt gan atsevišķi, gan kontekstā ar citiem. Būtiski, ka šis formveides risinājums atbrīvo uztveri un ļauj darbos ietilpināto jēgu interpretēt atkarībā no skatītāja radošās kapacitātes, meklējot arvien jaunus stāsta pavērsienus un ceļojot cikla tēloto ainu labirintā. Tā ir kā glezniecība ar videokameru, kur sasaucas darbu mākslinieciskā valoda un tematika, bet asociācijas veidojas daudzslāņaini individuālas, klāstīja Sujunšalijeva.

Lehs Majevskis. Autobiogrāfiska opera-filma "Stirnu istaba". 1998. Video. Autora īpašums
Lehs Majevskis. Autobiogrāfiska opera-filma "Stirnu istaba". 1998. Video. Autora īpašums Foto: publicitātes

Lehs Majevskis

Lehs Majevskis dzimis 1953.gadā Katovicē, Polijā. Studējis Varšavas Mākslas akadēmijā, 1977.gadā beidzis Polijas Nacionālo filmu skolu Lodzā, bet 1981.gadā mākslinieks pārcēlies uz dzīvi Amerikas Savienotajās Valstīs, taču viņa radošie projekti - filmas, instalācijas, videomākslas darbi, teātra un operas iestudējumi - tiek īstenoti visā pasaulē.

Majevskis ir gan Eiropas, gan Amerikas Kinoakadēmijas biedrs. 2006.gadā Ņujorkas Modernās mākslas muzejā notika plaša autora darbu retrospekcija «Lehs Majevskis: kustīgo tēlu maģija» («Lech Majewski: Conjuring the Moving Image»), kur tika eksponēti viņa filmu fragmenti un videodarbi. Māksliniekam bijušas personālizstādes Čikāgas Mākslas institūtā, Vašingtonas Nacionālajā galerijā, Hokaido Modernās mākslas muzejā, Luvras muzejā un Galerie Nationale du Jeu de Paume Parīzē, Prado muzejā Madridē, Laikmetīgās mākslas muzejā Romā, Telavivas Mākslas muzejā, Nacionālajā muzejā Krakovā un citur.

Mākslas muzeja «Rīgas birža» izstāžu politikā Majevska personālizstāde «4 kustīgi dzejoļi» turpina 2012.gadā ar pazīstamā krievu mākslinieka Dmitrija Gutova objektu «Gondola» iesākto stratēģiju uzaicināt izstādīties Latvijā pašus izcilākos pasaules vārdus.

KomentāriCopyDraugiem X Whatsapp

Nepalaid garām!

Uz augšu