«Rīgas Birža» piedāvā romantisma laika gleznu izstādi

LETA
CopyDraugiem X Whatsapp
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: LETA

Pavasara gaidās mākslas muzejs «Rīgas Birža» no šodienas, 16.februāra, līdz 21.aprīlim apskatei piedāvās privātā kolekcionāra Jefa Rademakersa izstādi «Romantisma laiks». Izstādē Rīgā būs eksponētas 70 gleznas no Rademakersa kolekcijas, kas ir viena no lielākajām holandiešu un flāmu 19. gadsimta glezniecības privātkolekcijām Eiropā.

Veiksmīgas sadarbības rezultāts

Izstāde atspoguļo galvenokārt 19.gadsimta pirmās puses Nīderlandes glezniecības tematus - vasaras un ziemas ainavas, jūras un pilsētas skatus, klusās dabas, portretus un žanra kompozīcijas. Izstādē ar darbiem pārstāvēti tādi gleznotāji kā Andreass Shelfhauts, Barends Korneliss Kūkūks, Davids de Noters, Fredriks Marinuss Krusemans, Jakobs Abelss, Petruss fan Shendels un citi, kuri savās gleznās spēj uzburt tā laika atmosfēru, liekot katram darbam krāsās un precīzajās formās mirdzēt kā kaut kam īpašam.

«Rīgas Biržas» vadītāja Daiga Upeniece minēja, ka izstāde «Romantisma laiks» ir rezultāts veiksmīgajai sadarbībai ar Nīderlandes vēstniecību. Pirmais rezultāts šai sadarbībai bija novērtējams «Rīgas Biržas» atklāšanā, kad mākslas cienītājiem un plašai publikai bija iespēja redzēt unikālu porcelāna priekšmetu izlasi, kas veidota sadarbībā ar Nīderlandes ziemeļu provinces muzejiem Hroninherā un Prinseshofā.

Pirms izstādes Rīgā Rademakersa gleznu kolekciju izstāde bijusi skatāma Sanktpēterburgā, Tallinā, Helsinkos un citviet, bet pēc Rīgas izstāde dosies uz Prāgu. Katrā izstādes apskates vietā tai ir cits akcents, ko pirmkārt jau nosaka izstādes telpa, kā arī vēlmes, ko ar kolekciju vēlas parādīt skatītājiem.

Par kolekcionāru kļūst, pārdodot televīzijas kompāniju

«Rīgas Biržā» skatāmajā izstādē būs redzamas ne tikai gleznas no Rademakersa kolekcijas, bet arī dažas gleznas no Latvijas Nacionālā mākslas muzeja kolekcijas, kā arī izstādes telpa būs papildināta ar svečturiem un dažām mēbelēm, lai apmeklētājiem radītu to īpašo sajūtu, kas pieder 19.gadsimtam, stāstīja Upeniece.

Kolekcionārs atklāja, ka tikai pēdējos 20 gadus viņš ir pilna laika kolekcionārs. Par tādu viņš kļuva, pārdodot savu televīzijas kompāniju. Romantisma laiks viņu saistījis jau sen, un šo interesi viņš kā televīzijas raidījumu producents apslāpēja, veidojot raidījumus par mākslu, tiekoties ar mākslas vēsturniekiem, izstāžu kuratoriem un izsoļu organizētājiem. Brīdī, kad viņš apjauta, ka no sava veida mākslinieka kļuvis tikai par producentu, viņš nolēma kompāniju pārdot un kopš tā laika neko nedara, lai naudu pelnītu, tā vietā viņš to tērē.

Kolekcijas īpašnieks Jefs Rademakerss piedalās preses konferencē, kas veltīta izstādei "Romantisma laiks. 19. gadsimta Nīderlandes glezniecība no Jefa Rademakersa kolekcijas" Mākslas muzejā "Rīgas birža"
Kolekcijas īpašnieks Jefs Rademakerss piedalās preses konferencē, kas veltīta izstādei "Romantisma laiks. 19. gadsimta Nīderlandes glezniecība no Jefa Rademakersa kolekcijas" Mākslas muzejā "Rīgas birža" Foto: LETA

Rademakerss stāstīja, ka pirmā glezna par milzu naudu tika nopirkta Parīzē. Šobrīd viņa kolekcijā ir vairāk nekā 100 darbu, kurus vieno romantisma laikmeta gars visā 19.gadsimta garumā. Agrākais gleznu datējums viņa kolekcijā ir 1806.gads, vēlākais - 1870.gadi.

Viņš atzina, ka bijis pārsteigts par cilvēku lielo interesi, kas tika piedzīvota Sanktpēterburgā, kur pirmo reizi tika izstādītas viņa kolekcijā esošās gleznas. Kolekcionārs vēlētos, lai arī Rīgā cilvēki izmantotu iespēju aplūkot skaistā romantisma laika gleznas.

Ilūzija par iedomātu pasauli

«Rīgas Biržas» vadītāja norādīja: lai izstādi «Romantisma laiks» varētu sekmīgāk izbaudīt, ir jāsaprot, ka gleznās ir apzināti radīta ilūzija par iedomātu pasauli, tajās atainotas mūsu pašu emocijas, bet skati ar saullēktu un saulrietu ir netveramais mirklis starp to, kas bija, ir un būs.

Izstādes darbus nosacīti var iedalīt vairākos tematiskajos lokos. Žanra ainas stilistiski saistās ar 19.gadsimta novirzienu - bīdermeijeru. Gleznotāja Bazila de Loses kompozīcijas ļauj ielūkoties tā laika mājokļos, kur gatavo ēdienu, muzicē, spēlē kārtis un auklē bērnus. Neiztrūkstošs elements pārtikuša pilsoņa interjerā ir ģimenes locekļu portreti un krāšņas klusās dabas.

Tāpat kā sadzīves skati, arī pilsētu ainavas ar arhitektūras motīviem, dievnamu iekšskati vedina atcerēties holandiešu un flāmu glezniecības Zelta laikmeta tradīcijas 17.gadsimtā. Divus gadsimtus vēlāk mākslinieki šo līniju turpina, akcentu liekot uz kompilētām, iztēlē sacerētām pilsētas ainavām ar iespaidīgām arhitektoniskām būvēm, tā atklājot romantisma virziena teatrālo pusi.

Romantisms kā virziens mākslā, literatūrā un mūzikā pauž noteiktu attieksmi pret dzīvi, un dabas atspoguļojums tiek izmantots, lai izteiktu emocijas.

KomentāriCopyDraugiem X Whatsapp

Nepalaid garām!

Uz augšu