Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.

Raimo Lielbrieža lekcija "Melnbaltā fotogrāfija nav arhaisms"

TVNET
Raimo Lielbrieža lekcija "Melnbaltā fotogrāfija nav arhaisms"
Facebook Draugiem Twitter Whatsapp
Comments
Foto: publicitātes

No šā gada 3. jūlija līdz 1. augustam kim?/FK galerijā būs skatāma Raimo Lielbrieža darbu izstāde "Melnbaltā pietura". Atklāšana notiks šovakar, 2. jūlijā, plkst. 19.00 ar autora lekciju "Melnbaltā fotogrāfija nav arhaisms".

“Lai dotos tālāk, dažkārt ir vajadzīga pietura. Sevišķi tad, ja kustības trajektorija sāk līdzināties aplim.  Neesmu iecerējis mainīt profesiju, tomēr pienācis laiks izvēlēties attīstībai nepieciešamos virzības katalizatorus, jaunas enerģijas avotus. Paveiktais melnbaltās fotogrāfijas jomā dod man šādu iespēju, atliek vienīgi apstāties un rūpīgi padomāt,” tā fotogrāfs un pedagogs Raimo Lielbriedis par personālizstādi “Melnbaltā pietura”. Tajā autors apkopojis izlasi no vairāku gadu laikā tapušiem darbiem – fotogrāfijas uzņemtas ilgstošā laikposmā, bet oriģināli tapuši šogad, speciāli izstādei. Visi izstādes darbi ir izgatavoti digitāldrukas tehnikā (giclée print), par pamatu ņemot tradicionālā procesā iegūtus melnbaltos negatīvus un augstas klases materiālu izvēli. Digitāldrukas tehnoloģiju attīstība ļauj piešķirt pilnīgi jaunas kvalitātes jau esošam attēlu materiālam, saglabājot attieksmi pret attēla oriģināla stabilitāti gan tehniskā, gan vienkārši izskata nozīmē. 

Kā jau tas raksturīgi Raimo Lielbrieža darbiem, ekspozīcijā skatāms augstākās raudzes tehniskais izpildījums, stila tīrība un izkopta melnbaltā estētika. Darbi radīti galvenokārt ainavas žanrā. Mākslas zinātniece Aiga Dzalbe, komentējot Raimo Lielbrieža darbus, raksta: “Mākslinieka princips ir atstāt pietiekami daudz teritorijas skatītāja uztverei, tomēr, viņaprāt, ainava mierīgi var būt arī tīri dekoratīva (ja fotogrāfijas, piemēram, grezno sienas). Viņa ainavās nav stāstu, konceptu, nav laikmeta gara (par ko parasti piedomā fotodokumentālisti). Dokumentālas tās ir vien tiktāl, ka ļauj atpazīt reālās vietas, kas atšifrētas arī darbu lakoniskajos nosaukumos. Kolekcija balstās uz dabā sameklētām proporcijām – formālām lietām, nevis, piemēram, vietas rakstura vai dabas noskaņu atklāsmēm. (..) Tas, ko viņš redz un kas modina viņa fotogrāfa interesi, ir plaknes konstrukcijas, ritmi. Vietai viņa acīs nozīmes nav, bet sajūtai gan – mazliet apcerīgai, Tarkovska garā nostalģiskai.”

(Dzalbe, A.  Meistars starp cilvēkiem ar fotokamerām. Foto Kvartāls, Nr. 3(23), 2010, 60.lpp.)

Raimo Lielbriedis (1962) ir fotogrāfs un fotogrāfijas pedagogs Jaņa Rozentāla Rīgas mākslas vidusskolā. Autoritāte melnbaltās analogās fotogrāfijas tehnoloģijās, populārās grāmatas “Kā fotografēt?” (Neputns, 2008) autors. Publicējis rakstus mākslas periodikā par melnbaltās fotogrāfijas estētiskajiem un tehnoloģiskajiem aspektiem.

Tēmas

Nepalaid garām!

Uz augšu