Bītli vinilā: «Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band» (1967) (10)

TVNET
CopyDraugiem X Whatsapp
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Publicitātes foto

Šogad apritēja 50 gadu kopš «The Beatles» debijas singla, savukārt visi grupas albumi nupat atkal laisti klajā vinila formātā. Godinot grupu, kas pārvērta vairāku paaudžu mūziku, TVNET sadarbībā ar apgādu «Mansards» publicē šo leģendāro ierakstu recenzijas no Klāsa Vāveres grāmatas «Roka faili 1: The Beatles».

«Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band» (1967)

Dziesmu saraksts: Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band; With A Little Help From My Friends; Lucy In The Sky With Diamonds; Getting Better; Fixing A Hole; She’s Leaving Home; Being For The Benefit Of Mr. Kite!; Within You Without You*; When I’m Sixty-Four; Lovely Rita; Good Morning Good Morning; Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band (Reprise); A Day In The Life.

* autors ir Harisons, visas pārējās dziesmas sacerējuši Lenons/Makartnijs

Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band
Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band Foto: Publicitātes foto

«Sgt. Pepper’s...» grandiozā reputācija reizēm ir aizēnojusi pat tā saturu. Paradokss ir tāds, ka, būdams ļoti komplekss un novatorisks darbs, Pepers rokam piešķīra respektablumu un pat sava veida akadēmiskumu, kas vēlāk noveda pie šīs mūzikas sākotnējās vitalitātes apsīkuma, bet savā laikā apliecināja milzu izaugsmi. 1966. gada vasarā pielikuši punktu koncertdarbībai, bītli visu enerģiju koncentrē Ebīroudas studijā un padara to par zinātniskās pētniecības laboratoriju. Raugoties pēc jaunas radošās perspektīvas, Pols, kurš pamazām pārņem iniciatīvu no narkotiskā apātijā slīgstošā Džona, ierosina aizmirst sevi kā bītlus un iejusties iztēlota Seržanta Pepera vientuļo siržu kluba orķestra ādā. Reinkarnācija vainagojas ar «Sgt. Pepper’s...», kas nereti ir dēvēts par roka pirmo konceptalbumu – tiesa, atskaitot tituldziesmu un tās reprīzi, mūzikai ar grupas jauno alter ego nav tieša sakara. Taču bītlu iztēli tas atbrīvojis ne mazāk kā LSD, kam tāpat ir ievērojama loma LP skaņas arhitektūrā. Iespējams, visnozīmīgākais Pepera devums ir atziņa, ka rokmūzikai nav obligāti jāizklausās kā rokmūzikai. Ģitāru loma te ir daudz mazāka nekā iepriekš, un dažkārt bītli iztiek pavisam bez tām, pieaicinot pūtējus, stīdziniekus un pat indiešu mūziķus. LP mākslinieciskās robežas ir ļoti plašas un ietver psihedēliju, mūzikholu, rokenrolu, indiešu mūzikas ietekmes, klasisku balādismu un mākslas popu, taču vienmēr klātesošo bītlu garu nav iespējams nomaskēt ne ar «konceptuālām» ūsām, ne košiem huzāru tērpiem fotosesijās. Visas albuma dziesmas ir intensīvi mitoloģizētas, kanonizētas un analizētas, taču lielākais triumfs ir «A Day In The Life» – saturā un formā vērienīga eksistenciāla fantāzija, kurā ar varenu orķestra crescendo apvienotas divas patstāvīgas Lenona un Makartnija tēmas. «A Day In The Life» (un visa albuma) finālā izskanot bezgalgaram desmitrocīgam klavieru akordam, ir skaidrs, ka kopš šā brīža roks ir māksla.

Komentāri (10)CopyDraugiem X Whatsapp

Nepalaid garām!

Uz augšu