Zolā un Jēzus satiekas koncertzālē «Palladium» (23)

CopyDraugiem X Whatsapp
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Mārtiņš Otto/TVNET

Pirmdien, 2. aprīlī, koncertzālē «Palladium» ar askētisku, vienlaikus kvalitatīvu gotiskās popmūzikas programmu pāris simtu skatītāju priekšā uzstājās krievu izcelsmes amerikāņu dziedātāja Nika Roza Danilova, kas pazīstama ar skatuves vārdu Zola Jesus. Latviskojot - Zolā (kā 19.gadsimta franču rakstnieks Emīls Zolā) Jēzus (Jēzus Kristus).

Tehnisku iemeslu dēļ koncerts sākās mazliet vēlāk, taču koncentrētais, stundu garais 23 gadus vecās Zola Jesus un grupas muzikālais seanss bija gaidīšanas vērts.

Žanram raksturīga atturīga, vēsa komunikācija, nekā lieka. Skatuves noformējums askētisks, bez scenogrāfiskām dekorācijām, plakātiem ar grupas logo vai tamlīdzīgiem izskaistinājumiem. Pati Danilova,

tērpusies baltā, pārvietojās pa skatuvi kā mežonīgs kaķis,

laiku pa laikam žestikulējot izdziedātos sarežģītos nošu intervālus ar rokām.

Koncertā skanēja galvenokārt aktuālās plates «Conatus» («Sacred Bones») muzikālais materiāls, kas atšķirībā no agrīnajiem ierakstiem (EP un albumiem) apaudzēts ar dzīvajām bungām un vijoli. Arī koncertā dziedātāju pavadīja trīs mūziķi - taustiņinstrumentālists, uz kura bultas formas statīva atradās pāris sintezatori, vijolniece un bundzinieks, kurš labākajās «The Velvet Underground» tradīcijās muzicēja stāvus, ik pa laikam iedarbinot bungmašīnu.

Foto: Mārtiņš Otto/TVNET

Pirmās koncerta dziesmas cita citu organiski nomainīja, neradot kādus dramaturģiskus kāpumus, taču vēlāk koncerta gaitā par galveno šova elementu, ja tā var to raksturot, arvien uzstājīgāk izvirzījās Danilovas jaudīgais vokāls, kas brīžiem ar reverb efekta palīdzību

pacēlās līdz «Palladium» griestiem un kā bulta atgriezās klātesošo apziņā.

Jau «Stridulum II» plates apskatā (skat. resursus) minēju, ka Danilova studējusi operas vokālu, tiesa, nekad uz skatuves nav dziedājusi šajā teatrālajā žanrā. Studiju gados iegūtās balss pārvaldīšanas iemaņas ļāvušas dziedātājai komponēt sarežģītas melodijas, kuras koncertos, arī Rīgā, izskan gandrīz tikpat tīri kā ierakstos.

Ar šādu balss materiālu Zolā droši varētu startēt arī popmūzikas vai R&B žanrā, brīžiem, lūkojoties uz dziedātāju, manī raisījās dīvainas asociācijas... Zolā varētu dēvēt par gotu Kristīnu Agileru vai Sindiju Lauperi - gan balss, gan zināmas vizuālās līdzības dēļ.

Koncertā izskanēja gandrīz visi pazīstamākie mākslinieces singli, gan lieliskais «Night», gan «Vessel» un «Seekir».


Par Zola Jesus

Zola Jesus, krievu izcelsmes amerikāniete no Viskonsinas, ir studējusi filosofiju un mācījusies klasisko operdziedāšanu. Viņas balss dzirdama vairākos citu mākslinieku albumos, to skaitā vienā no «M83» jaunā albuma tituldziesmām. Zola Jesus balss skanējums bieži tiek salīdzināts ar Keitas Bušas (Kate Bush) tumšākajām kompozīcijām vai Lisas Džerardas (Lisa Gerard) no «Dead Can Dance» vai «Siouxsie and the Banshees» skaņām. Mūzika ir intensīva un tajā pašā laikā patiesa un intīma. Dzīvais skanējums, pretstatā trauslajam Zola Jesus izskatam, ir spēcīgs un dramatisks, rada tumšu, ēterisku, bet tajā pašā laikā dzīvu un aizraujošu piedzīvojumu.

Kopš 2009. gada Zola Jesus ierakstījusi trīs kritiķu augsti novērtētus albumus – «The Spoils», «Stridulum II» (skat. apskatu), «Conatus» un tūrējusi kopā ar tādiem mūziķiem kā «Fever Ray» un «The XX».

Zola Jesus singli «Poor Animal», «Sea Talk» un «I Can’t Stand» tika atzīti par «The New York Times», «Pitchfork» un «LA Times» gada singliem. Šobrīd Nika ar grupu uzstājas dažādos festivālos un sniedz solokoncertus visā pasaulē un, neskatoties uz panākumiem, koncertiem un dažādiem saviesīgiem pasākumiem, Nika ir paspējusi arī absolvēt augstskolu.

Komentāri (23)CopyDraugiem X Whatsapp

Nepalaid garām!

Uz augšu